کد خبر: 14

تاریخ انتشار: می 28, 2015

همدلی و همزبانی

همدلی و همزبانی با تثبیت و تقویت سرمایه های اجتماعی محقق می شود

مرتضی میرباقری روز پنجشنبه در حاشیه جلسه ای با عنوان نتایج پیمایش ملی سنجش سرمایه اجتماعی در مشهد در گفت و گو با خبرنگاران افزود : بررسی در امر سرمایه اجتماعی حاکی از این است که زمینه هایی برای تثبیت سرمایه اجتماعی وجود دارد و می توان در حوزه هایی آن را به شدت تقویت […]

مرتضی میرباقری روز پنجشنبه در حاشیه جلسه ای با عنوان نتایج پیمایش ملی سنجش سرمایه اجتماعی در مشهد در گفت و گو با خبرنگاران افزود : بررسی در امر سرمایه اجتماعی حاکی از این است که زمینه هایی برای تثبیت سرمایه اجتماعی وجود دارد و می توان در حوزه هایی آن را به شدت تقویت کرد .

وی با اشاره به نتایج تحلیلی از وضعیت اجتماعی کشور گفت : در این تحلیل ۱۶۷ موضوع مختلف در سه سطح کلان ، میانی و خرد بررسی و نتلایج حاصل از آن قابل توجه است چنانکه در نهایت سه موضوع با در نظر گرفتن دو متغییر تاثیرگذار و تاثیر پذیر و سه موضوع به عنوان موضوعات تاثیرگذار در صحنه ایران در سال ۹۴ معرفی شد.

میرباقری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، نزاع ها و درگیری های سیاسی و سرمایه های اجتماعی را سه محور اصلی تحت تاثیر متغییر تاثیرگذار و تاثیر پذیر کشور در سال ۹۴ دانست.

قائم مقام وزیرکشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه عناصر اصلی سرمایه اجتماعی اعتماد، رضایت، مشارکت و ارتباطات است ، افزود : دو محور نخست در ارتباط مردم با حاکمیت می باشد.

میرباقری به بررسی سه موضوع تاثیرگذار بر مسائل ایران در سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: گروه داعش، نوسان قیمت نفت و پرونده هسته ای هم سه محور دیگر در این حوزه است.

وی رسیدگی به این مسائل را مستلزم تلاش همه جانبه دستگاه های اجرایی و حاکمیتی کشور در راستای تحقق شعار سال و نهادینه کردن عملی همدلی و همزبانی بین دولت و ملت دانست .

میرباقری با تاکید براینکه نامگذاری هر سال با اشراف کامل به حساسیت ها و مسائل پیش روی کشور توسط رهبری فرزانه انقلاب صورت می گیرد ، گفت : در کنار تنوع قومیتی، مذهبی و طبقاتی در کشور که هم فرصت و هم تهدید محسوب می شود برخی آسیب های اجتماعی در جامعه از جمله مباحثی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب کاهش سرمایه اجتماعی و فراهم شدن فرصت سواستفاده دشمنان می شود.

وی سرمایه های اجتماعی را در سه سطح کلان، میانه و خرد طبقه بندی کرد و اظهار داشت: با توجه به موقعیت ممتاز ایران در بین کشورهای منطقه دشمنان درصدد سوء استفاده از تفاوت های موجود در بین اقشار گوناگون جامعه ایرانی برای پیشبرد مقاصد خود و ضربه به نظام هستند.

میرباقری گفت : در این طرح پیمایشی ۲۳ دستگاه اجرایی در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفت که هریک نقش خاصی را در ارتقا یا کاهش سرمایه اجتماعی داشتند و در سطح استان نیز وزن این دستگاه دراین حوزه متفاوت ارزیابی شد.

وی عنوان کرد : تلاش می شود که در جمع مسوولین ارشد دستگاه ها گزارشهای مربوط به این تحلیل ارائه شود و تا کنون در سطح استانها ، استانداران و معاونین و مدیران کل اجتماعی استانها این نتایج ارائه و بررسی شده است.

قائم مقام وزیر کشور گفت : نتایج حاصل از این پیمایش در شورای اداری ۲۰ استان مطرح شد و در خراسان رضوی نیز با نخبگان و نهادهای مدنی هم جلسه ای در این رابطه برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سطح سیاست گذاریهای کلان باید تقویت سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد افزود : در این راستا در تعامل با مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستهای برای ارتقا سرمایه اجتماعی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیشنهاد و ارائه شده است .

میرباقری تصریح کرد : بر مبنای نتایج این پیمایش ارتقا سرمایه های اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد.

وی افزود : اینکه نتایج حاصل از این پیمایش در بالاترین سطح سیاست گذاری ها مورد توجه قرار گیرد خود بالاترین دستاورد است.

میرباقری حاشیه نشینی را از کانون هایی دانست که می تواند به طور جدی به سرمایه اجتماعی لطمه بزند و یادآورشد: در کشور تعداد حاشیه نشینها دارای رقمی میلیونی است و در خراسان رضوی این تعداد قابل توجه و زیاد است.

قایم مقام وزیر کشور گفت: با توجه به اهمیت این مناطق و مسائل و آسیب های آنها به صورت ویژه مناطق حساس حاشیه شهرها مورد توجه قرار گرفته و طرح سلامت اجتماعی به طور خاص همه حاشیه نشینان را زیر پوشش قرارداده است.

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی نیز اعتبارات خوبی در حوزه حاشیه نشینی در نظر گرفته است ؛ ادامه داد : با توجه به اهمیت برخورداری این جمعیت که از اقشار ضعیف هستند ، برای اولین بار تمام حاشیه نشین های کشور زیر پوشش طرح سلامت قرار گرفتند.

وی گفت : آسیبها و مسائل و مشکلات در این مناطق تدریجی بوجود آمده و باید در چندین برنامه کشور ، جهت گیری ها برای کاهش این آسیب ها استوار شود و نمی توان به صورت مقطعی و فوری این مسائل را رفع نمود.

وی با بیان اینکه مهمترین علت بروز برخی آسیبها از جمله حاشیه نشینی در کشور توسعه نامتوازن و عدم توزیع متوازن امکانات است.، افزود : باید در چندین برنامه توسعه ای کشور به سمت توازن حرکت کنیم و در هر برنامه بودجه سالانه نیز در این جهت هزینه شود که دولت این راهکار میان مدت را در پیش گرفته است.

وی توضیح داد : در بحث حاشیه نشینی، بزرگترین مشکل ،زندگی جماعتی عظیم در مکانی غیررسمی است که باندهای تبهکار می توانند به یارگیری اقدام نموده و از فرصت و فضای حاشیه شهر سو استفاده فراوان کنند.

وی عنوان کرد : با توجه به اینکه قاعده و قانونی در خصوص استقرار جمعیت در حاشیه شهر وجود ندارد مشکلات امنیتی نیز در این مناطق ایجاد می شود .

میرباقری با بیان اینکه تاکنون نگاه ها در بحث ساماندهی حاشیه شهرها کالبدی بوده ، افزود : هفته قبل در کمیسیون اجتماعی دولت پیشنهادی به تصویب رسید مبنی بر اینکه مکمل فعالیتهای کالبدی باید فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نیز انجام شود .

وی گفت : در این راستا در کنار فعالیتهای زیرساختی و کالبدی باید مردم را از طریق آموزش توانمند کرده و آنها را در حل مسائل وارد کنیم و جهت گیری دولت یازدهم نیز توجه به فعالیتهای فرهنگی در کنار اقدامات کالبدی است .

وی با بیان اینکه در سطح کلان برای ایجاد سازمان اجرایی حاشیه شهر مشکل ساختاری و بودجه ای وجود ندارد ، اظهار کرد : مشکل اصلی اولویت بندی برای انجام این کار بود که محقق شد.

این مسوول ادامه داد : مناطق غیربرخوردار را باید برخوردار کرد تا مهاجرت صورت نگیرد ونظام سیاست اصلی خود را بر توزیع متوازن فرصت ها قرار دهد که این امر جزو سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم است .

وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از آسیب هایی که منجر به کاهش سرمایه اجتماعی می شود ، نرخ بیکاری را از جمله آنها دانست.

وی گفت : در این راستا علاوه بر موضوع حاشیه نشینی باید در برخی از این آسیب ها ، طرح های فوری و ضربتی انجام شود از جمله در مناطقی از کشور که بیکاری آنها بالای ۳۰ درصد است باید این نرخ تقلیل یابد و حداقل به میانگین کشوری برسد.

به گفته وی ، در استانهای لرستان ، کرمانشاه ، کرمان و سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری بیش از ۴۰ درصد است و در این استان ها ۱۱ شهر در اولویت قرار دارند که به منظور کاهش بیکاری برنامه هایی پیشنهاد شده و در کمیسیون اجتماعی تصویب شده و در دولت مطرح می شود.

قائم مقام وزیر کشور مسله مهم دیگری که باید در بحث ارتقا سرمایه اجتماعی در کشوری با فوریت مورد توجه قرار گیرد را فعالیت نهادهای مدنی عنوان کرد.

وی افزود : چندین هزار نهاد مدنی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم وجود پشتیبانی و حمایت لازم تعطیل شده اند و باید لایحه ای برای آنها باشد که سلیقه ای با آنها برخورد نشده و حمایتهای اولیه برای شکل گیری آنها انجام شود.

وی آموزش و توانمند کردن این نهادهای مدنی را از جمله حمایتهای اولیه دانست و ادامه داد : در وهله دیگر پروژه ها و برخی فعالیت ها با نظارت دستگاه های دولتی به آنها واگذار شود.

وی افزود : هم اکنون تشکلهای قدرتمند را وارد میدان کرده ایم اما چنانچه لایحه ساماندهی نهادهای مدنی در ایران تصویب شود و بودجه لازم برای حمایت از آنها که در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شده توسط دولت تخصیص یابد می توان بیشتر این تشکل ها را دوباره فعال نمود.

۱۹۰۶/۱۲۱۱

انتهای پیام /*

Likesهمدلی و همزبانی با تثبیت و تقویت سرمایه های اجتماعی محقق می شود همدلی و همزبانی با تثبیت و تقویت سرمایه های اجتماعی محقق می شود up(0)Dislikesهمدلی و همزبانی با تثبیت و تقویت سرمایه های اجتماعی محقق می شود همدلی و همزبانی با تثبیت و تقویت سرمایه های اجتماعی محقق می شود down(0)
برچسب ها :
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.