- خبر14 - https://khabar14.ir -

نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است 81626294 6484406 [1]

محمدقسیم عثمانی روز پنجشنبه در سومین نشست فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه در بوکان افزود: پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به یک استان و یک شهر خاص نبوده بلکه فاجعه خشک شدن دریاچه ارومیه باعث به وجود آمدن یک بحران ملی در کشور می شود.

وی با اشاره به لزوم احیای مجدد دریاچه ارومیه افزود: مردم و مسئولان باید در سطح ملی دست به دست هم داده و برای احیای مجدد این پهنه آبی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید با جدیت و برنامه ریزی خاص برای احیای مجدد دریاچه ارومیه آغاز به کار کرده و ما نیز باید در این راستا همگام با دولت در احیای آن سهیم باشیم.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای احیای مجدد دریاچه ارومیه ساز و کارهایی پیش بینی شده که یکی از این روش ها استفاده از شیوه های نوین آبیاری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه دولت نیز باید طرح های تشویقی و جبرانی را در اختیار کشاورزان قرار دهد تا کشاورزان در امر کشت دچار خسارت نشوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشاورزان باید از کشت محصولات غرق آبی پرهیز و به جای آن محصولاتی را کشت کنند که نیاز کمتری به آب داشته باشند ضمن آنکه در کنار آن دولت نیز باید از آنها حمایت جدی کند.

** میانگین بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه پایین تر از متوسط جهانی است

فرماندار بوکان نیز در این همایش گفت: درصد بارندگی در کشور ما بسیار پایین تر از میانگین جهانی است و حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم از این امر مستثنی نیست.

جمال خسروی خشکسالی، افزایش سطح زیر کشت، تغییرالگوی کشت و نیاز برخی محصولات به مقدار آب بیشتر را از عوامل متعدد کاهش شدید ورودی های آب به دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: اهمیت آب و ارتباط معنی داری که با توسعه اقتصادی دارد از امور بدیهی در توسعه پایدار هر کشور به شمار می رود.

وی گفت : گام اول خروج از این وضعیت، اتخاذ نگرشی فرابخشی است که با همت دستگاه های اجرایی، هماهنگی بین دولت و مردم و با مشارکت دادن جوامع محلی در قالب سازمان های مردم نهاد امکان پذیر است.

فرماندار بوکان ادامه داد: درحوضه آبریز دریاچه ارومیه و در شهرستان، همچون دیگر نقاط کشور بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است لذا برنامه ریزی به منظور مدیریت بهینه منابع آب در این بخش بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: در حال حاضر دو طرح آبیاری تحت فشار در سطح بیش از دو هزار و ۱۰۰ هکتار در حال اجراست که دارای بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در صورت اتمام کمک شایانی به برنامه های احیای دریاچه ارومیه می کند.

خسروی از وجود پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در بوکان نیز خبر داد و گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه، ساماندهی چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی برای چاه های دارای پروانه در دستور کار مسوولان این شهرستان قرار دارد.

وی افزود: به منظور فرهنگ سازی عمومی در زمینه اصلاح الگوی کشت و مصرف بهینه آب، اکیپ ده گردشی در شهرستان فعال شده و برای آگاهی بخشی در خصوص بحران آب و فرآیندهای مخرب آن با روحانیان و آموزش و پرورش هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

خسروی ادامه داد: از مجموع ۱۱۰ هزار هکتار اراضی بوکان که ۱۳ درصد کل اراضی آذربایجان غربی را شامل می شود ۲۳ درصد آبی و بقیه به صورت دیم کشت می شود.

وی گفت: شهرستان بوکان یک سوم آبیاری تحت فشار استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده که از این لحاظ رتبه نخست آبیاری تحت فشار استان را دارا می باشد.

شهرستان بوکان با ۲۲۷ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد که از این تعداد ۱۷۶هزار نفر آن در شهر ساکن هستند.

در سومین نشست فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه که در سالن اجتماعات سیمرغ بوکان برگزار شد، عیسی کلانتری دبیر کارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مدیر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، سخنگوی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و امام جمعه بوکان نیز حضور داشتند.

ارائه گزارش پیگیری های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، گزارش اهم اقدامات انجام شده در خصوص طرح احیای دریاچه ارومیه و تبیین برنامه های فرهنگی و اجتماعی ستاد، اجرای سرود دریاچه ارومیه توسط دانش آموزان منتخب مدارس شهرستان بوکان و بیان دیدگاهها و سیاست های استان در خصوص طرح احیای دریاچه ارومیه توسط استاندار آذربایجان غربی از جمله بخش های این نشست در بوکان است.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده و طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

چند سالی است به علت خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آب این حوضه آبی به خشکی مواجه شده و اکنون بیش از ۹۵ درصد آب خود را از دست داده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به دستور رییس جمهوری ستاد احیای دریاچه ارومیه زیر نظر معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده است.

Likesنماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است up(0)Dislikesنماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است نماینده مجلس: خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است down(0)