کد خبر: 1230

تاریخ انتشار: سپتامبر 15, 2015

چهار گام اساسی برای کنترل همسران دروغگو

وقتي با همسرتان از روي صداقت و عفت رفتار مي كنيد، بسيار دردمند خواهيد شد اگر از او دروغي بشنويد ، و اين كاملا يك واكنش طبيعي بوده و نيازي به سنجش هم نخواهد داشت، اما چنانچه عكس العملي با تندي و خشونت ما بازاي دروغي كه شنيديد باشد، عملا كار را خراب كرده و […]

وقتي با همسرتان از روي صداقت و عفت رفتار مي كنيد، بسيار دردمند خواهيد شد اگر از او دروغي بشنويد ، و اين كاملا يك واكنش طبيعي بوده و نيازي به سنجش هم نخواهد داشت، اما چنانچه عكس العملي با تندي و خشونت ما بازاي دروغي كه شنيديد باشد، عملا كار را خراب كرده و شايد جنگي بدون پايان و يا عاقبتي تلخ را رقم بزنيد. بهتر است نكاتي را بدانيد كه شايد رفتارتان را تعديل كرده و بجاي فرسايش روحي يكديگر ابزراي را بدست بياوريد تا زندگي بهتري را براي آينده خود و فرزندانتان رقم بزنيد:

 

گام اول اينست كه “خودتان را منزه و بي تقصير ندانيد” ، چرا كه ممكن است دروغي كه شنيده ايد، حاصل برخي رفتارهاي خودتان باشد. قبل از ورود به بحث يادآور مي شوم كه امام صادق عليه الاسلام ، يكي از شاخصه هاي مومن را اينگونه بيان داشتند كه : مومن قبل از طرح هر شكايتي لااقل نيمي از حق را به طرف مقابل مي دهد، اين آموزه سبب مي شود بهتر و راحت تر خود را در وهله ي اول كنترل نماييد، بنابراين سعي كنيد رفتارهايي همراه با حساسيت و سختگيري را در معاشرت هاي في ما بين ترك نموده، حس سرزنش گر و رفتارهايي همراه با كنترل هاي شديد را ترك كنيد. ممكن است روزگاري بخاطر شنيدن حقيقتي تلخ از همسرتان چنان رفتاري كرده باشيد كه زهر آن را براي مرتبه دوم تاب نياورده و مجبور به دروغ شده باشد.اين دروغ را براي حفظ شخصيت و عدم برقراري جنگ و تنشي جديد گفته است، چرا كه حاضر به تحقير شدن و شنيدن توهين مجدد نيست و دنبال اينست كه با اين دروغ از خواسته هاي خود محروم نشود. بنابراين دادن حس امنيت به او و ايجاد شرايطي براي گريز از دورغ گويي راه حلي مفيد براي اين موضوع خواهد بود.

 

براي بالابردن حس عاطفي و تحكيم روابط با همسرتان، و نيز تقويت حس امنيت سعي كنيد يكديگر را كمي آزادتر بگذاريد و يقين بدانيد كه همسرتان از هر جهت به زندگي مشتركتان پايبند است و خداوند متعال نيز نگهدار اوست، با وجود چنين محيط امني ديگر هراسي از دروغ شنيدن نخواهيد داشت. اين كار ها را بايد از خودتان شروع كنيد نه اينكه فقط دانسته باشيد و منتظر اجراي آنها از سوي طرف مقابل باشيد.

 

در گام بعد بايد سعي كنيد تا “برخي دروغ ها را نشنيده گرفته و طرف را مشمول اغماض نماييد.” با اينكه اين عمل هميشه زشت و غير قابل توجيه است، اما اين يك واقعيت تلخ است كه خواه نا خواه در زندگي با آن مواجهيم. اما بايد آن را درك نموده و راهي براي مقابله و كاهش آن بشناسيم چرا كه زندگي از يك طرف با حق و از سوي ديگر با مصلحت آميخته است.

 

واقع بين باشيد كه دروغ هايي كه شنيده ايد چقدر پايه هاي زندگيتان را متزلزل مي كند؟ حقيقت اينست كه هر دروغي را نبايد با قطع رابطه و گسست زندگي مكافات نمود، در اين مورد به طول مدت زندگي مشترك و ميزان و انواع دروغ هايي كه شنيده ايد بايد حساس باشيد. پس دروغ هاي كم اهميت را ناديده بگيريد و قصد تلافي آنها را هم نداشته و مطمئن باشيد با پذيرش آنها و ايجاد محيطي امن همسرتان را با آرامي به سوي ترك دروغ گويي راهنمايي خواهيد كرد و مهم اينست كه بدانيد تربيت نيازمند مدت زمان است و هرگز آني بوجود نمي آيد.

 

زن و شوهرها باید بپذیرند گاهی دروغ گفتن یک نفر و انعطاف پذیری طرف دیگر درباره آن دروغ، می تواند تنش کمتری را در زندگی ایجاد کند، یعنی بعضی دروغ ها را می شود به قول معروف زیر سبیلی رد کرد، گرچه گاهی نیز دروغ های همسران آن قدر بزرگ است که یکی از طرفین طاقت شنیدن و تحمل آن را ندارد و به یک مشکل کاملا پیچیده منجر می شود. اما يقينا رفتاريهاي ناشي از عدم صداقت در اموري از قبيل مراتب شغلي و تحصيلي و … و يا داشتن روابط پنهاني (اين آخري متاسفانه بسيار شايع مي باشد) را نمي توان دروغ كوچك و قابل اغماض شمرد، و چنين دروغهايي همواره يك طرف را گرفتار مچ گيري و ديگري را دايم در حال تبرئه كردن خود قرار خواهد داد و اين وضعيت آسيب هاي جبران ناپذيري را بهمراه خواهد داشت.

 

سومين گام مهم در اين بحث، سعي در “تغيير نگاه” خواهد بود، مثلا يكي از طرفين در اعلام تاريخ يك مسافرت خانوادگي و يا ساعت يك قرار خريد دسته جمعي، اشتباه مي كند، مي توانيم هم او را دروغگو بدانيم و هم مي توانيم او را فردي در نظر بگيريم كه قادر به تنظيم برنامه ها و روابطش نيست، هر دو نگاه به يك موضوع خاص است اما نتيجه ي آن كاملا متفاوت و تصميمي كه از پس اين نگاه ها متصاعد مي شود نيز كاملا متضاد خواهد بود. با اين نگاه ممكن است حتي خودتان را هم در كنار همسرتان تا حدودي مقصر بدانيد كه اين دور از انصاف هم نيست.

 

و آخرين گام موثر “گفت و گو كردن” (تخاطب) است، بهتر است قبل از طرح موضوع جوانب را در نظر گرفته و حتي پاسخ هاي احتمالي همسرتان را نيز پيش بيني نماييد تا بتوانيد در پيشبرد اهدافتان دست پر حركت كرده و با اين عمل رفتارتان و يا حتي بسياري از احساسات و عواطفتان را نيز كنترل نماييد.هر چند لازم است ظرفيت شنيدن هر حقيقتي را نيز در خود بوجود بياوريد. ممكن است برخي حقايق كه مي شنويد شما را قانع نمايد اما بگوييد كه بخاطر آنها هم حاضر به شنيدن دروغ نيستيد حتي اگر برايتان گران تمام شود.

 

صبر پيشه كنيد و حد و مرزها را به او يادآور شويد، از دادن فرصت براي جبران گذشته نگران نباشيد و در اين مسير از مشاوره ي خبرگان بهره مند شده و در فكر علاج بيماري دروغ گويي همسرتان باشيد.

 

 

Likesچهار گام اساسی برای کنترل همسران دروغگو چهار گام اساسی برای کنترل همسران دروغگو up(0)Dislikesچهار گام اساسی برای کنترل همسران دروغگو چهار گام اساسی برای کنترل همسران دروغگو down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.