شفق قطبی یکی از دیدنی‌ترین و شگفت‌انگیز‌ترین رویداد‌های طبیعی است که کمتر کسی در جهان موفق به دیدن آنها می‌شود. در این مقاله با ۸ نقطه در دنیا آشنا می‌شویم که بهترین مکان‌ها برای دیدن این پدیده‌ی زیبا و رویایی هستند.
دلیل پیدایش پدیده‌ طبیعی شفق‌ قطبی چیست؟

خورشید به طور مداوم ذرات باردار الکتریکی را در منظومه‌ی شمسی می‌پراکند. میدان مغناطیسی حول قطب‌های کره‌ی زمین،  این ذرات را به سمت خود جذب می‌کند. به محض ورود به جو زمین، این ذرات باردار یونیزه می‌شوند و گازهایی را منتشر می‌کنند که این نورهای رنگی را ایجاد می‌کنند. گاز اکسیژن نورهایی به رنگ زرد و سبز و گاز نیتروژن نور آبی و قرمز را ایجاد می‌کنند.
شفق‌های  قطبی، که به دلیل اینکه بیشتر در نیم‌کره‌ی شمالی رویت می‌شوند، نور‌های شمالی (Northern Lights) نیز نامیده می‌شوند، شگفت انگیز‌ترین جلوه‌های نور در سیاره‌ی زمین هستند. این پدیده در طول زمان نام‌های متفاوتی به خود گرفته‌است؛ در ابتدا، نام Aurora، الهه‌ی سحر و سپس نام Boreas، خدای باد شمالی.

این پدیده در سال ۱۶۲۱ توسط پیر گاسندی (Pierre Gassendi) دانشمند فرانسوی به این نام، نام‌گذاری شد. نظاره‌ی این نورهای زیبا و پیچ‌و‌تاب خورده‌ی زرد و سبز در آسمان شب، تجربه‌ای فوق‌العاده و رویایی است که هر سال، گردشگران را از نقاط مختلف دنیا از مسافت‌های بسیار طولانی به سوی نقاطی از زمین می‌کشاند که این پدیده‌ی طبیعی شگفت‌انگیز را به خوبی به نمایش می‌گذارند.

زمانی این پدیده بهتر قابل مشاهده است که آسمان کاملاً صاف و تاریک باشد. به گفته‌ی دانشمندان بهترین مکان‌ها برای دیدن شفق‌های قطبی، نقاط نزدیک به مدار قطب شمال است. این پدیده ممکن است از چند لحظه‌ی کوتاه تا چند روز متوالی طول بکشد.

هیچ شکی نیست که مشاهده‌ی این پدیده‌ی دیدنی از نزدیک، یکی از بزرگ‌ترین علاقه‌مندی‌های مشتاقان سفر و جهانگردی است. بهترین زمان برای رویت این نمایش بی‌نظیر، بین ماه‌های سپتامبر و مارس است یعنی زمان بین اعتدالین (اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی).

اگر دیدن این نمایش فوق‌العاده‌ی آسمان یکی از رویاهای شما است، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهترین مقصد را برای تحقق رویای خود انتخاب کنید.

قبل از هر چیز باید بدانید که دیدن این پدیده‌ی جذاب در هر زمانی ممکن نیست چرا که وقوع آن تابع شرایط متعددی است. بنابراین اگر می‌خواهید که این نمایش جذاب را از دست ندهید، باید برنامه‌ی سفر انعطاف‌پذیری داشته باشید چرا که ممکن است مجبور شوید تا بازگشت‌تان را دو روزی به تعویق بیاندازید.

بهترین مکان‌ها مشاهده‌ی شفق قطبی در سوئد:

Jukkasjärvi ، Porjus،  کیرونا (Kiruna)، ابیسکو (Abisko) ،   دره ی تورن (Torne Valley)،، لاپونیا (Laponia) ،
شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی sweden

مکان‌های متعددی در سوئد وجود دارند که در ماه‌های زمستانی مارس و آوریل می‌توانید شفق‌های قطبی را در آنجا نظاره کنید. سرزمین لاپلاند، یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن این پدیده‌ی شگفت‌انگیز است که بخش‌های وسیعی از آن دور از نورهای شهری قرار گرفته‌اند که باعث می‌شود این پدیده بهتر قابل مشاهده باشد. این نورهای زیبا در طول زمستان از اواخر شب دیده می‌شوند و در آسمان بی‌ابر و با کمترین میزان نور ماه به خوبی قابل رویت هستند.

نروژ

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی norway11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در نروژ:

ترومسا (Tromsø)، آلتا (Alta)، سوالبارد (Svalbard)، فینمارک (Finnmark)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی norway12
به لحاظ علمی، شفق‌های قطبی در همه جای نروژ قابل‌مشاهده‌ است اما به هر حال در قسمت‌های شمالی آن بهتر دیده‌ می‌شوند. این پدیده‌ی رازآلود، اواخر پاییز، در طول زمستان و اوایل بهار، زمانی که روزها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر هستند، مشاهده می‌شود. بسیاری از افراد هر سال برای یک دلیل ساده به نروژ سفر می‌کنند و آن هم بیشترین شانس برای دیدن شفق قطبی است. در واقع ترومسا در نروژ بهترین مکان برای دیدن این پدیده در کل اروپا است.

فنلاندشفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی finland11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در فنلاند:

Luosto، Nellim، Utsjoki، Ivalo، Kakslauttanen، Paatsjoki، اولو (Oulu)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی finland111
فنلاند یکی از شناخته‌شده‌ترین مقاصد سفر برای دیدن شفق‌های قطبی است. نکته‌ی جالب و قابل‌توجه درباره‌ی این کشور این است که در لاپلند فنلاند (Finnish Lapland)، در طول سال نزدیک به ۲۰۰ شب، امکان مشاهده‌ی شفق‌های قطبی وجود دارد.

این بدان معنا است که در سفر به فنلاند، به قدر کافی فرصت دیدن این پدیده‌ی فوق‌العاده را خواهید داشت. در بیشتر قسمت‌های این منطقه، “سرویس هشدار شفق قطبی” وجود دارد که مهمان‌ها را از وضعیت مشاهده‌ی این پدیده‌ی  زیبا آگاه می‌کند.

ایسلندشفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی iceland11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در ایسلند:

Jökulsárlón، ریکیاویک(Reykjavík)، پارک ملی زینگولیر (Þingvellir)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی iceland12
ایسلند یکی دیگر از مکان‌هایی است که مشتاقان شفق‌های قطبی را به سوی خود می‌کشاند و جلوه‌های  شگفت‌انگیزی را در بیشتر نقاط به نمایش می‌گذارد. البته زمستان ایسلند چندان خوشایند نیست اما این سرمای شدید نمی‌تواند مانع سفر علاقه‌مندان این شگفتی طبیعت به این منطقه شود. گرچه بهترین زمان برای مشاهده‌ی شفق‌های قطبی زمستان است اما مسافران پاییزی هم در شب‌هایی که آسمان صاف باشد، شانس دیدن این نمایش فوق‌العاده را خواهند داشت. ریکیاویک، پایتخت این کشور، یکی از مکان‌های محبوب برای دیدن شفق قطبی است. هر چه از مناطق شهری فاصله بگیرید، شانس شما برای مشاهده‌ی این پدیده بیشتر می‌شود.

روسیهشفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی russia11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در روسیه:

مورمانسک (Murmansk)، سورودوینسک (Severodvinsk)، نوایا زملیا (Novaya Zemlya)، ناریان مار (Naryan-Mar)، سالخارد (Salekhard)، جزیره‌ی دیکسون (Dikson)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی russia12

شمال روسیه، مکان ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به شفق قطبی است. این پدیده در شهرهای روسیه که نزدیک مدار قطب شمال واقع اند بسیار رایج است. به خصوص شبه‌جزیره‌ی کلا (Kola Peninsula) و شهر مورمانسک. گرچه در زمستان دمای هوای این ناحیه به شدت پایین می‌آید اما دیدن منظره‌ی فوق‌العاده‌ی شفق‌های قطبی، ارزش تحمل سرما را خواهد داشت.

اسکاتلندشفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی scotland11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در اسکاتلند:

Dunnet Head ، ابردین (Aberdeen)، شتلند (Shetland)، جزیره‌ی اسکای (Skye)، هایلند شمالی (Northern Highlands)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی scotland1

اسکاتلند یکی دیگر از مکان‌هایی است که در آنجا می‌توان نمایش خیره‌کننده‌ی شفق‌های قطبی را مشاهده کرد. آسمان این منطقه بیشتر اوقات ابری است اما به هر حال در فصل زمستان گاهی این پوشش ابری کنار می‌رود و این بهترین زمان برای دیدن این پدیده است. البته شانس دیدن این پدیده در این منطقه به اندازه‌ی کشور‌های اسکاندیناوی نیست اما اگر دقیق و کنجکاو باشید در قسمت‌های شمالی این کشور، شانس دیدن آن را خواهید داشت.

کاناداشفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی canada11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در کانادا:

وایت هورس (Whitehorse)، یلونایف (Yellowknife)، کلگری (Calgary)، انتاریو (Ontario)، Kuujjuaq، منیتبا (Manitoba)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی canada12

گردشگران و ساکنان سرزمین‌های شمال غربی کانادا، هر سال شاهد نمایش خیره‌کننده‌ی شفق‌های قطبی هستند. قسمت‌های شمالی کانادا مکانی است که به ندرت علاقه‌مندان به این پدیده را از مشاهده‌ی آن نا امید می‌کند. منطقه‌ی منیتبا، یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن این نمایش در تمام آمریکای شمالی است.

ایالات متحده‌ی آمریکا

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی usa11
بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی این پدیده در آمریکا:

آلاسکا، فیربنکس (Fairbanks)، انکوریج (Anchorage)، دنالی (Denali)، یوکان (Yukon)، شبه جزیره‌یKeweenaw  ، مارکت (Marquette)

شفق قطبی  ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی ۸ جای فوق العاده دنیا برای رصد شفق‌ قطبی usa21

آلاسکا یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن منظره‌ی خیره‌کننده‌ی شفق‌های قطبی در آمریکا است و در منطقه‌ای قرار گرفته که شانس مشاهده‌ی این پدیده‌ی جالب‌توجه، در آن بسیار بالا است. گرچه در شهرهایی مانند انکوریج و فیربنکس احتمال دیدن این نمایش وجود دارد اما هر چه از مناطق شهری فاصله بگیرید این شانس افزایش پیدا خواهد کرد. در مناطقی مانند پنسیلوانیا، اورگون (Oregon) و کلرادو نیز می‌توانید شفق‌های قطبی را رصد کنید. هر چه از شمال مغناطیسی دورتر بروید، احتمال رویت این پدیده نیز کم‌تر می‌شود.

منبع : کجارو