کد خبر: 3668

تاریخ انتشار: سپتامبر 27, 2015

خانواده های حجاج میتوانند به دادگاه لاهه شکایت کنند

سلامت نیوز:هنوز دولت عربستان به دولت ایران اجازه نداده است که نمایندگان دولت ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی به عربستان سفر کنند. این آخرین خبری بود که مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد.   به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شهر، البته آنچه جای […]

سلامت نیوز:هنوز دولت عربستان به دولت ایران اجازه نداده است که نمایندگان دولت ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی به عربستان سفر کنند. این آخرین خبری بود که مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شهر، البته آنچه جای تاسف است اینکه بلافاصله بعد از وقوع چنین حادثه ای در شبکه های مجازی اخبار و شایعات متعددی منتشر شد که وی در این گفت و گو نیز به تکذیب آنها پرداخت .

آقای سلطانی فر می دانم که از دیروز تا به حال درگیر مدیریت این فاجعه غمبار هستید ، آخرین اقداماتی که در این زمینه انجام دادید چه بوده است؟

همانطور که ریاست محترم جمهوری دستور دادند دیروز بلافاصله جناب آقای جهانگیری جلسه هیات دولت را تشکیل دادند و در جلسه دولت مصوب شد که وزیر ارشاد و معاون اجرایی ریس جمهور به مکه سفر کنند تا بر چگونگی خدمات رسانی نظارت جدی تری داشته باشند . از طرف دیگر قرار شد تا از طریق ستادی که در داخل کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است به این موضوع رسیدگی شود و البته بیشتر موضوعات مربوط به مدیریت انتقال پیکر جان باختگان و زخمی ها هم چنین جست و جوی مفقودین است.

آیا دولت عربستان سفر مسئولان ایرانی را پذیرفته است؟

هنوز تا این ساعت سفر وزیر ارشاد را نپذیرفتند

در اخبار آمده بود که خدمات رسانی به مجروحان ایرانی نیز به خوبی انجام نشده است و حتی از پذیرش مجروحان ایرانی در بیمارستان ها خودداری کرده اند . این خبر صحت دارد؟

من اطلاع ندارم .

یعنی خبر درست نبوده و شما تکذیب می کنید ؟

اخبار متعددی پخش می شود که صحت ندارد .

به نظر شما آیا سازمان دهی منظمی برای وقوع این حادثه وجود داشته است؟

به نظر من سازمان منظم و منسجمی که این فاجعه را مدیریت کند وجود نداشته است. چرا که اکنون بخش قابل توجهی از نیروهای اجرایی، اداری و عملیاتی عربستان در مرزهای یمن متمرکز هستند و سرگرم سرکوب و برخورد کردن و کشتار مردم یمن می باشند و بنابراین مدیریت حج در حال حاضر با جوانانی است که فاقد تجربه هستند. این فاجعه به قدری بود که این ها حتی بعد از ۲۴ ساعت بعد از وقوع این اتفاق تعدادی از جنازه ها را جمع اوری نکرده بودند یعنی همان اتفاق را بعد از رویداد نتوانسته بودند مدیریت کنند.

آیا این امکان هست که خانواده ها به دادگاه لاهه بروند و شکایت کنند؟

این زمینه ها وجود دارد و برای هر کسی در عرصه روابط بین الملل این حق وجود دارد که به دلیل ظلمی که در کشور دیگر می شود به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کند .

آیا دولت رویکردی برای پشتیبانی از خانواده ها جهت شکایت به لاهه را ندارد؟

خانواده ها خودش می توانند این کار را انجام دهند. دولت هم پیگیری های سیاسی حقوقی خود را انجام می دهد. همان طور که در پیام مقام معظم رهبری هم بود عربستان باید مسئولیت این اتفاق را بپذیرد و با خاطیان آن برخورد کند. البته برکناری دو وزیر مبین آن است که دولت عربستان خودش پذیرفته که در این راستا کوتاهی انجام شده است هر چند که در ۲۴ ساعت اول منکر شدند و ادعا می کردند که رفتار برخی از زائران منجر به این حادثه شده است. این مساله نشان می دهد مدیریت غلط آنها باعث شده تا چنین اتفاق دردناکی روی دهد .

در خبرها آمده بود که قرار است دولت عربستان به خانواده جانباختگان ۹۰۰ میلیون تومان غرامت دهد آیا این خبر صحت داد؟

این ها شایعه است. عربستان هنوز نتوانسته است وضعیت خود را در این شرایط پیدا کند و به موضوع مسلط شود.

Likesخانواده های حجاج میتوانند به دادگاه لاهه شکایت کنند خانواده های حجاج میتوانند به دادگاه لاهه شکایت کنند up(0)Dislikesخانواده های حجاج میتوانند به دادگاه لاهه شکایت کنند خانواده های حجاج میتوانند به دادگاه لاهه شکایت کنند down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.