کد خبر: 3677

تاریخ انتشار: سپتامبر 27, 2015

افزایش جان باختگان به ۱۶۹ نفر/ ۳۰۷ نفر مفقود/ بازگشت پیکرها در عصر سه شنبه

سلامت نیوز: امیرعبداللهیان گفت: حسب هماهنگی‌ها انتظار می‌رود عصر سه‌شنبه پیکر مطهر ۱۳۵ جان‌باخته حادثه منا وارد کشور شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه انجام سفر وزیر ارشاد به عربستان نیز در دست پیگیری است، اظهار کرد: امنیت اماکن و دیپلمات‌های سعودی در تهران و […]

سلامت نیوز: امیرعبداللهیان گفت: حسب هماهنگی‌ها انتظار می‌رود عصر سه‌شنبه پیکر مطهر ۱۳۵ جان‌باخته حادثه منا وارد کشور شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه انجام سفر وزیر ارشاد به عربستان نیز در دست پیگیری است، اظهار کرد: امنیت اماکن و دیپلمات‌های سعودی در تهران و مشهد برابر کنوانسیون‌های دیپلماتیک مورد توجه ما است.

افزایش تعداد جان باختگان به ۱۶۹ نفر

۱۹:۲۶/ طبق آخرین شناسایی‌ها، تعداد جان‌باختگان ایرانی به ۱۶۹ نفر رسید و وضعیت ۳۰۷ زائر دیگر همچنان نامعلوم است.

سعید اوحدی با بیان این‌که شمار مجروحان ایرانی که هم‌اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند، تغییر نکرده و ۴۸ مجروح تحت درمان قرار دارند، افزود: جست‌جوی حضوری در بیمارستان‌های طائف، مکه و جده و همچنین سردخانه مکه با شدت بیشتری درحال انجام است و فکر می‌کنم تا دو سه روز آینده، آمار جامع و دقیق‌تری بتوانیم از زائران حادثه‌دیده ایرانی در منا ارائه کنیم.

وی با اشاره به وضعیت سردخانه منا در سرکشی امروز، اظهار کرد: ۲۱ تریلی سردخانه‌دار اجساد جدیدی از این اتفاق را از سردخانه طائف به مکه منتقل کرده بودند که این وضعیت عمق و گستردگی فاجعه را نشان می‌دهد.

اولین پرواز حجاج فردا در فرودگاه امام (ره)

۱۹:۰۵/ از صبح فردا دوشنبه – ششم مهر – حجاج عزادار کشورمان بدون هم ‌کاروانی‌های خود به کشور بازمی‌گردند.

این حجاج شامل حجاج مدینه قبل هستند که زودتر از سایر حجاج به عربستان اعزام شده بودند و ابتدا به زیارت قبر مطهر حضرت رسول(ص) در مدینه مشرف شده و بعد مناسک حج را به جای آورده‌اند.

بازگشت حجاج از فردا آغاز شده و تا روز ۲۵ مهر ماه ادامه خواهد داشت. حجاج ۱۶ استان از فرودگاه امام‌خمینی (ره) به عربستان اعزام شده‌اند که شامل ۲۰ هزار نفر هستند و اولین ورود حجاج به این فرودگاه نیز ساعت ۱۱:۵۵ فردا از فرودگاه جده به این فرودگاه صورت می‌گیرد.

یک زائر فوتی به جمع مجروحان اضافه شد

۱۶:۲۴/ طبق اعلام سازمان حج و زیارت، سیاوش شیبانی از کاروان ۳۰۲۷۸ در مکه بستری و تحت درمان است.

سیاوش شیبانی از کاروان ۳۰۲۷۸ که پیش از این نامش در فهرست جان‌باختگان حادثه منا اعلام شده بود، به حمدالله در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه بستری و تحت درمان است.

همچنین خانم «آمنه سماکوش گلوگاه» از کاروان ۳۰۰۲۸ نیز که نام ایشان در فهرست مفقودین حادثه جمرات اعلام شده بود، هم اکنون در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت بستری و تحت درمان است.

نام «اسماعیل جعفری» به شماره کاروان ۲۴۰۱۰ در دو جای فهرست جان‌باختگان قرار گرفته بود که با توجه به حذف یکی از موارد تکراری، در فهرست جدید تعداد جان‌باختگان ۱۵۳ نفر است.

پیش از این، تعداد جان‌باختگان ۱۵۵ نفر بود که با خروج نام «سیاوش شیبانی» و اضافه شدن وی به جمع مجروحین، این تعداد به ۱۵۴ نفر کاهش پیدا کرده بود.

آغاز تشریفات کنسولی برای انتقال اجساد

۱۳:۴۹: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت خارجه اعلام کرد، تشریفات کنسولی برای انتقال اجساد این جان‌باختگان آغاز شده است.

کاهش تعداد مفقودین به ۳۱۶ نفر

۱۴:۱۱/ رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که گروه‌های امداد و پزشکی حج و زیارت برای سرکشی به بیمارستا‌های جده، طائف و مکه اعزام شدند، گفت: تعداد مفقودشدگان ایرانی تا این لحظه به ۳۱۶ نفر کاهش یافته است.

سعید اوحدی با بیان این‌که سرعت شناسایی مفقودان و جان‌باختگان با توجه به استقرار زائران ایرانی در هتل‌های مکه بیشتر شده است، ادامه داد: تا این لحظه، تعداد جان‌باختگان ۱۵۵ نفر است و تعداد زائران بستری‌شده در بیمارستان‌ها به ۴۸ نفر رسیده که از آمار کلی اعلام‌شده، تعدادی مرخص شده‌اند.

او افزود: ستاد بحران حج و زیارت که پس از فاجعه منا تشکیل شد، برای مدیریت اوضاع و پیگیری وضعیت زائران مفقودشده و مجروحانی که در بیمارستان‌های سایر شهرها بستری هستند، تا ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (پنجم مهرماه) جلسه داشت و از ۶ صبح امروز، گروه‌های امدادی و پزشکی زیرمجموعه آن به سایر شهرها برای شناسایی مجروحان ایرانی اعزام شدند.

تدفین قربانیان فاجعه منا در گلزار شهدا

۱۳:۰۳/جان‌باختگان حادثه تلخ منا در گلزار شهدا به خاک سپرده می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی – رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران – اعلام کرد: بنابر درخواست نماینده ولی‌فقیه در امور حج و رئیس سازمان حج و زیارت، نسبت به دفن جان‌باختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان “جان‌باختگان” در گلزار شهدا، بر مبنای موافقتی که مقام معظم رهبری فرمودند، اقدام می‌شود.

افزایش جان‌باختگان ایرانی به ۱۵۵ نفر

۱۲:۵۲/ سازمان حج و زیارت در تازه‌ترین فهرست منتشر شده، اسامی جان‌باختگان، مجروحان و مفقودین فاجعه منا را اعلام کرد.

در این فهرست تعداد جان‌باختگان که صبح امروز ۱۴۴ نفر اعلام شده بود، ۱۵۵ نفر و همچنین تعداد مجروحان که البته برخی از آن‌ها مرخص شده‌اند، ۱۰۳ نفر اعلام شده است.

فهرست جدید ۱۵۵ جان‌باخته و ۱۰۳ مجروح ایرانی، جدیدترین آمار ارائه شده تا پیش از ظهر امروز است.

بر این اساس، ۳۲۱ نفر از زائران ایرانی همچنان مفقود هستند و به کاروان‌های خود بازنگشته‌اند که در فهرست مفقودین منتشر شده است.

خبری از خبرنگاران مفقودی نیست

۱۲:۲۶/ رییس ستاد حج و زیارت سازمان صداوسیما اعلام کرد: تاکنون خبری از سلامت خبرنگاران مفقود صداوسیما به دست نیاورده‌ایم.

«حسن گروسی» درباره آخرین وضعیت خبرنگاران مفقود صداوسیما در فاجعه منا توضیح داد: چند نفر از اعضای گروه رسانه در جریان حادثه دچار جراحت شدند و تحت درمان قرار گرفتند اما تاکنون خبری از سلامتی سید حمیدرضا حسینی (خبرنگار شبکه خبر) و سید حمید میرزاده (گوینده و مدیرتولید رادیو عربی) به دست نیاورده‌ایم.

رد شایعه تغییر مسیر ۳۰۰ زائر ایرانی

۱۲:۲۰/ وزیر ارشاد شایعه تغییر مسیر ۳۰۰ زائر ایرانی در سفر منتهی به جمرات را رد کرد و توضیح داد: این شایعه را عربستان می‌سازد، به نمایندگان هم توضیح دادم که چند مسیر به جمرات منتهی می‌شود، اما سعودی‌ها همه مسیرها را جز یک مسیر بسته بودند. در این مسیر نیز به دلیل جمعیت زیاد و فشار، زوار زیر دست و پا افتادند و بسیاری به دلیل تنگی‌نفس کشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه محمد جواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شایعه دیپلمات‌های مفقود شده در شبکه‌های اجتماعی گفت: هیچ دیپلماتی کشته نشده است، فقط غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان جزو مفقودین که هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است.

وزیر حج عربستان برکنار شد

۱۰:۵۸/ پادشاه عربستان امروز (یکشنبه) در پی فاجعه منا وزیر حج عربستان و پنج مسوول دیگر سعودی را برکنار کرد.

 

«ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان طی حکمی «بندر بن حجار»، وزیر حج عربستان و پنج تن از مسوولان این وزارتخانه و سازمان امنیت این کشور را از سمت‌هایشان برکنار کرد.

به گزارش این سایت خبری، این اقدام ملک سلمان در پی فاجعه منا بوده که به مرگ صدها تن از حجاج خانه خدا منجر شد.

آغاز انتقال اجساد، احتمالا از فردا

۱۰:۵۳/ سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد، احتمالاً ویزای وزیر بهداشت جهت حضور در عربستان برای بررسی آخرین وضعیت فاجعه منا و انجام اقدامات لازم امروز صادر می‌شود و امیدواریم که از فردا بعدازظهر عملیات انتقال اجساد قربانیان و مصدومین از جده به سمت تهران آغاز شود.

عبدالرضا مصری با اشاره به حضور وزرای فرهنگ و کشور و معاون وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس، گفت: در این جلسه آقای رحمانی فضلی، جنتی و امیرعبداللهیان در مورد دلایل فاجعه منا و اقدامات صورت گرفته و آخرین وضعیت مصدومان و جان باختگان و همچنین چگونگی انتقال مصدومین و پیکر جان باختگان به کشور توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کردند.

وی با بیان اینکه گزارشات بسیار خوبی از فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت ارائه شد، افزود: امیدواریم از فردا بعدازظهر به تدریج انتقال اجساد جان‌باختگان و انتقال مصدومان از جده به سمت تهران آغاز شود که بتوانند مصدومان را در بیمارستان‌های مختلف مورد معالجه قرار دهند که در صورت رخ دادن این اتفاق ایران اولین کشوری است که موفق به انتقال مصدومان و پیکر جان باختگان شده است.

۴ شماره تماس برای پیگیری وضعیت حجاج

۹:۵۶/ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با ارائه چهار شماره تلفن جهت پیگیری وضعیت زائران، از تشکیل ستاد اطلاع رسانی مصدومان حادثه منا خبر داد.

سیدعلی مرعشی با اشاره به تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی مصدومین حادثه منا گفت: با توجه به اتمام بیتوته زائرین در سرزمین منا و لزوم اطلاع‌رسانی دقیق به خانواده‌ها و بازماندگان این حادثه عظیم و دردناک، به محض بازگشت تیم پزشکی از منا، دستور تشکیل و راه‌اندازی این ستاد داده شد.

مرعشی شماره تلفن‌های این ستاد را شامل دو شماره تماس از ایران و دو شماره تماس از عربستان اعلام کرد.

بنابر اعلام اداره‌کل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، شماره تلفن‌های اعلام شده عبارتند از: ۰۰۹۶۶۱۲۵۲۹۰۲۷۳ – ۰۰۹۶۶۵۰۶۲۰۶۰۵۳ دو شماره تماس از عربستان : ۰۱۲۵۲۹۰۲۷۳ – ۰۵۰۶۲۰۶۰۵۳

افزایش جان باختگان به ۱۴۴ نفر

۸:۱۹/ رییس ستاد حج ۹۴ از افزایش تعداد جان‌باختگان فاجعه منا خبر داد و گفت: در آخرین شناسایی‌ها تعداد جان‌باختگان ایرانی به ۱۴۴ نفر رسید.

حمید محمدی با بیان این که تعداد مفقودشدگان تا این لحظه کاهش یافته و به ۳۲۳ نفر رسیده است، افزود: اکنون ۸۵ زائر ایرانی در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند.

او درباره انتقال اجساد به ایران نیز یادآور شد: از همان روز فاجعه ستاد ویژه‌ای تشکیل شده که کمیته‌های زیر مجموعه آن پیگیر انتقال اجساد زائران ایرانی به کشور هستند.

وی با بیان این که نمی‌توان زمان دقیق انتقال اجساد را تعیین کرد، گفت: امیدواریم با فعالیت‌های گسترده‌ای که در حال انجام است، اجساد را در اولین فرصت به کشور انتقال دهیم.

Likesافزایش جان باختگان به 169 نفر/ 307 نفر مفقود/ بازگشت پیکرها در عصر سه شنبه افزایش جان باختگان به 169 نفر/ 307 نفر مفقود/ بازگشت پیکرها در عصر سه شنبه up(0)Dislikesافزایش جان باختگان به 169 نفر/ 307 نفر مفقود/ بازگشت پیکرها در عصر سه شنبه افزایش جان باختگان به 169 نفر/ 307 نفر مفقود/ بازگشت پیکرها در عصر سه شنبه down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.