- خبر14 - https://khabar14.ir -

۱۷ غذای خطرناک در دنیا

اغلب خوردن خوراکی‌های جدید از کشورها و فرهنگ‌های گوناگون برای انسان لذت بخش و هیجان انگیز است. اما لزوما تمامی این خوراکی‌های محبوب و معروف را نمی‌توان سالم، بی خطر و لذیذ تلقی کرد و حتی امتحان کردن برخی از آنها واقعا شجاعت می‌خواهد. در این مقاله ۱۷ خوراکی بومی از کشورهای  مختلف  را همراه با خطرات  احتمالی  ناشی از خوردن آنها برای شما شرح خواهیم داد.

فوگو (fugu)، ژاپن

ماهی فوگو ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا fogu

ماهی فوگو

فوگو نام نوعی ماهی بادکنکی است که در ژاپن محبوبیت زیادی دارد.  مصرف این ماهی به صورت سرخ شده، آبپز و حتی خام که به نام ساشمی (sashimi ) شناخته می شود مشکل ندارد، اما به هیچ عنوان نباید کبد و اعضای داخلی بدن ماهی را بخورید زیرا حاوی نوعی سم کشنده به نام تترودوتوکسین است. گزارشی که از آمار مسموم شدگان با این ماهی در دست است، نشان می‌دهد بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ ، ۴۴ نفر توسط مصرف سم موجود در این ماهی جان باخته‌اند و همچنین در سال ۲۰۱۵ نیز ۵ مرد بلافاصله پس از مصرف کبد ماهی به کام مرگ رفتند.

قورباغه بزرگ آفریقایی (bullfrog)، نامیبیا در آفریقا

فوگو ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا fugoo

قورباغه آفریقایی

معمولا آفریقایی‌ها تمامی اعضای این قورباغه‌ی بسیار بزرگ را میل می‌کنند و فقط به خوردن پاهای آن اکتفا نمی‌کنند. اما لازم به ذکر است که این قورباغه حاوی نوعی ماده‌ی سمی است که معمولا در نوع جوان و نابالغ آن بیشتر یافت می‌شود و مصرف آنها مشکلات جدی کلیوی را به همراه خواهد داشت.

گیاه آکی (ackee)، جامائیکا

آکی ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا akee

آکی

آکی گیاهی است که در کشورهای غرب آفریقا یافت می‌شود و دراین مناطق بسیار محبوب است، اما باید توجه داشت که میوه‌ی آن را باید به صورت کاملا رسیده  مصرف کرد، زیرا در غیر این صورت به استفراغ جامایکایی مبتلا شده و دچار تشنج مرگبار می‌شوید. همچنین باید از خوردن دانه‌های سیاه رنگ آن که حاوی نوعی سم به نام هیپوگلیسین است، اجتناب کرد زیرا می‌تواند سبب برهم زدن عملکرد آنزیم های حیاتی بدن شوند. طبق گزارشات در موردتلفات ناشی از مصرف این میوه، سالانه حدود ۱۰۰۰ نفر از مردم در جزیره جامائیکا توسط استفاده‌ی نادرست از این گیاه مسموم می‌شوند.

ساناکجی (sannakji)، کره‌

ساناکجی ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ssssss

ساناکجی

ساناکجی نوعی غذا است که از قطعات اختاپوسی که تازه کشته شده تشکیل می‌شود و به همراه کنجد و روغن کنجد سرو می‌شود. این غذا را به صورت کاملا خام مصرف می‌کنند اما باید به دفعات فراوان آنرا جوید زیرا خطر بسته شدن راه‌های تنفسی بوسیله‌ی حفره‌های مکنده و زنده روی بازوهای اختاپوس وجود دارد. سالانه حدود ۶ نفر به علت خفگی ناشی از بلعیدن ساناکجی جان خود را از دست می دهند.

صدف قرمز (blood clams)، چین

صدف قرمز ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا clam

صدف قرمز

صدفی است که به دلیل رگه‌های خونی که در آن وجود دارد به صدف خونی یا قرمز مشهور است. در شانگهای چین قبل از سرو این صدف، آنرا به مقدار خیلی کم  می‌جوشانند اما  بازهم خوردن این صدف واقعا دل و جرات می‌خواهد، زیرا حاوی انواع  ویروس‌ها و باکتری‌ها است که منجر به بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت ‌ A,E ، تب تیفویید و اسهال خونی می‌شود. در سال ۱۹۹۸ در شانگهای حدود ۳۰۰,۰۰۰ نفر در نتیجه‌ی مصرف این صدف به ویروس‌ها و باکتری‌هایی آلوده شدند که منجر به مرگ ۳۱ نفر از آنها شد. در کل حدود  ۱۵ درصد از کسانی که این صدف را میل  می‌کنند مسموم می‌شوند.

هاکارل ( hákarl‌) ، گرینلند

گوشت کوسه  ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا gosht

گوشت کوسه

هاکارل (hákarl) که در زبان قبائل مائوری زلاند نو به معنای جشن است در واقع نام  نوعی غذا است که از گوشت  فاسد کوسه تهیه می‌شود. نکته‌ی قابل توجه در مورد این گوشت این است که چنان بوی نامطبوعی دارد که مردم بومی ایسلند که در نزدیکی گرینلند هستند، میگویند بوی این گوشت فاسد همیشه از گرینلند به مشام میرسد و بسیار منزجرکننده است.  روش تهیه آن بدین صورت  است که گوشت را برای مدت ۶ ماه در مکانی مدفون میکنند و روی آنرا با شن و ماسه میپوشانند و سنگ بزرگی را نیز برای خارج شدن مایعات بدن کوسه برروی آن قرار میدهند وسپس این گوشت فاسد را به قطعات کوچک برش میدهند و اجازه میدهند تا خشک شود و نهایتا آنرا همراه با نان گندم سیاه میل میکنند.

کاسو مارزو (casu marzu)، ایتالیا

کاسو مارزو ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا panir

کاسو مارزو

کاسو مارزو نام پنیری است که در زبان ایتالیایی به معنای پنیر فاسد است و به عنوان خطرناک‌ترین پنیر دنیا شناخته میشود. این پنیر که در روستای ساردینا در ایتالیا تهیه میشود در محیطی غیر بهداشتی بدون هیچ پوششی بر روی آن درست میشود و حتی پرندگان در نزدیکی محل تهیه آن تخمگذاری میکنند.  طی فرایند تخمیر این پنیر فاسد ‌کرم‌هایی در آن رشد می‌کنند که درصورت زنده ماندن در بدن انسان منجر به بیماریهای روده‌ای می‌شود. ورزات بهداشت ایتالیا مصرف این پنیر را ممنوع اعلام کرده و  معمولا روستاییان فقط آنرا برای مصرف خود تهیه می‌کنند.

عروس دریایی نومورا یا echizen kurage، ژاپن

عروس دریایی نومورا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا arose daryaye

عروس دریایی نومورا

عروس دریایی نومورا که نوعی عروس دریایی بسیار بزرگ است در میان ژاپنی‌ها به نام echizen kurage شناخته میشود  و غذای بسیار محبوبی در ژاپن است. اما برای مصرف آن باید حتما قسمت‌های سمی آنرا جداکرد و سپس آنرا پخت تا ریسک خوردن این موجود دریایی از بین برود و تبدیل به یک خوراک لذیذ برای دوستدارانش شود.

pangium edule، جنوب غربی آسیا

میوه‌ pangium edule ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا mivee

میوه‌ pangium edule

این میوه که در کشورهای آسیای غربی رشد می‌کند به نام میوه‌ی تهوع معروف است. برای مصرف آن باید به یکی از دو روش زیر عمل کرد تا از مسموییت جلوگیری کنید ابتدا پوست آنر جدا کرده و سپس در آب بجوشانید یا اینکه آنرا بجوشانید و به مدت یک ماه در برگ‌های موز و خاکستر دفن کنید.  اما نام ماده‌ی سمی موجود در این میوه که برای انسان خطرناک است هیدروژن سیانید (hydrogen cyanid) است.

fesikh، مصر

ماهی فسیخ ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا mahi

ماهی فسیخ

فسیخ نام نوعی ماهی است که در مصر غذایی بسیار پرطرفدار است . این ماهی تخمیر شده را پس از آنکه در آفتاب خشک شد و به مدت یک سال در نمک خوابانده شد در جشن بهار مخصوص مردم مصر که به نام جشن شم النسیم (shem el-essim ) شناخته میشود و در روز دوم ماه می برگزار میشود ، میل میکنند. اما احتمال مسمومیت با این ماهی محبوب هم وجود دارد و طبق آمارهای موجود سالانه تعداد زیادی از مردم مصر بوسیله‌ی این ماهی مسموم میشوند . در سال ۲۰۱۵ هم تا کنون ۶ نفر به دلیل مصرف آن راهی بیمارستان شده‌اند.

کاساوا، مانیوک (cassava)، آمریکای جنوبی

کاساوا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا cassavaa

کاساوا

کاساوا یا کاساوا مانیوک نام گونه‌ای گیاه است  که در  آمریکای جنوبی  یافت  میشود و  دارای دو نوع تلخ و شیرین است. این گیاه را میتوان به صورت آبپز، سرخ شده، بخارپز، کبابی ،گریل شده و له شده مصرف کرد . اما اگر این گیاه که شامل مقدار زیادی لینامارین است را به صورت خام مصرف کنید در بدن تبدیل به سم سیانید شده و باعث مسمومیت شدید می‌شود. در سال ۲۰۰۵ ، ۲۷ کودک فیلیپینی که از این گیاه به عنوان میان وعده در مدرسه استفاده کرده بودند جان خود را از دست دادند.

مغز میمون، آسیا

مغز میمون ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا meymon

مغز میمون

مغز میمون یک غذای بسیار محبوب در بسیاری از کشورهای آسیایی است و به صورت خام و پخته شده سرو میشود.  مصرف این غذا باعث میشود انسان به بیماری به نام  کروتسفلد ژاکوب مبتلا شود که نوعی بیماری عصبی و کشنده‌ است.

ابسنت (absinthe)،اروپا

گیا ابسنت ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا giah

گیا ابسنت

این گیاه را بیشتر به صورت نوشیدنی میل میکنند که خوردن آن نیز باعث آشفتگی و خارج شدن از حالت طبیعی میشود. معمولا نوشیدنی که از این گیاه تهیه میشود، مخلوطی از رازیانه شیرین(sweet fennel ) ، آنیس شیرین (sweet anise  )و  گیاه ابسنت است که حاوی نوعی ماده‌ی شیمیایی سمی به نام thujone است . نوشیدنی این گیاه توهم زا، روانگردان و اعتیاد آور است . همچنین عوارض ناشی از مصرف آن اقدام به خودکشی ، ابتلا به بیماری سل و صرع است.

ایلدبری (elderberries)،  در سراسر جهان

ایلدبری ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا eld

ایلدبری

این میوه به صورت کاملا رسیده و پخته شده مصرف میشود البته بدون دانه، شاخه و برگهایش، زیرا در آنها ماده‌ی سمی سیانید وجود دارد. اگر این میوه را در حالی که کاملا رسیده یا پخته نشده مصرف کنید به تشنج و اسهال شدید مبتلا خواهید شد.

بادام هندی خام، درسراسر جهان

بادام هندی خام  ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا raw

بادام هندی خام

هرگز بادام هندی را به صورت خام میل نکنید. زیرا زمانی که خام هستند دارای نوعی ماده‌ی شیمیایی به نام اروشیول (urushiol ) است که در پیچک سمی هم یافت میشود و مصرف مقدار زیادی از این ماده‌ی شیمیایی سمی منجر به مرگ میشود. البته بادام هایی که در مغازه‌ها به فروش میرسند را بخارپز میکنند تا ماده‌ی شیمیایی موجود در آن از بین برود.

برگهای ریواس، درسراسر جهان

برگهای ریواس  ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا rivas

برگهای ریواس

برگهای ریواس دارای نوعی اسید به نام اگزایک هستند که با مصرف این برگ‌ها این اسید به بلورهای کریستالی سمی در کلیه‌‌‌های شما تبدیل میشوند. علائم مسمومیت توسط برگهای این گیاه تنگی نفس، تهوع، اسهال، درد چشم ، احساس سوزش در دهان و گلو و ادرار به رنگ قرمز است.

میوه‌ی ستاره‌ای، در سراسر جهان

میوه ستاره ای  ۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا setareee

میوه ستاره ای

این میوه که به شکل ستاره است بیشتر در جنوب شرقی آسیا یافت میشود و یکی از کم کالری‌ترین میوه‌ها است که سرشار از ویتامین سی نیز است. اما اگر شما مشکلات کلیوی دارید و کلیه‌هایتان به خوبی عمل نمیکنند حتی ۱۰۰ میلی لیتر از آب این میوه برای شما سمی است زیرا حاوی ماده‌ی سمی نوروتوکسین است که بر روی مغز و اعصاب آثار مخربی دارد. اما کسانی که کلیه هایشان به خوبی عمل میکنند قادرند این ماده‌ی شیمیایی را فیلتر کنند.

منبع : کجارو [1]

Likes۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا up(0)Dislikes۱۷ غذای خطرناک در دنیا ۱۷ غذای خطرناک در دنیا down(0)