- خبر14 - https://khabar14.ir -

دعوتی همراه با قول اصلاحات

روز شنبه رییس جمهور، دکتر حسن روحانی، و هیات همراه که شامل وزیر امورخارجه، دکتر محمد جواد ظریف، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری و رییس دفتر رییس جمهور، دکتر نهاوندیان، و برخی دیگر از مقامات بودند در جمع ایرانیان مقیم ایالات متحده حاضر شدند. در این جمع که شامل بازرگانان، دانشگاهیان، دانشجویان و سایر گروههای اجتماعی جامعه ایرانیان مقیم آمریکا و آمریکاییان ایرانی تبار بود پس از پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از قرآن مجید و سخنرانی یکی از اساتید و جناب آقای غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ریاست جمهور با حضار سخن گفتند.
ایشان بر استقبال کشورهای عضو سازمان ملل متحد از برجام تاکید کردند و گفتند “هیچ کشوری نیست که رسیدن به توافق را برای ایران یک شکست بداند”. رییس جمهور به این نکته اشاره کردند که همه کشورها در درجه اول موفقیت ایران را در مذاکرات تبریک گفته اند و در درجه دوم درباره فرصتهای سرمایه گذاری در ایران پرسیده اند. ایشان تاکید کردند که ایران نیازمند سرمایه گذاری خارجیست تا بتواند به رشد اقتصادی هشت درصدی که برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری لازم است برسد. بنا به گفته رییس جمهور هدف جذب ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی و ۷۰ میلیارد دلار در بخش پتروشیمیست.
رییس جمهور از ایرانیان خارج از کشور دعوت کردند که در فرآیند توسعه کشور در دوران پساتحریم با استفاده از دانش و سرمایه خود مشارکت کنند. دکتر روحانی تاکید کردند که اولویت در سرمایه گذاری خارجی در ایران با ایرانیان خارج از کشور است. ایشان از تلاشهای ایرانیان خارج از کشور برای رسیدن به تفاهم و حمایت آنها از تیم مذاکره کننده تشکر کردند و یادآور شدند که تیم مذاکره کننده در مهمانی حضور دارد، حضار با تجلیل ایستاده از مذاکره کنندگان از زحمات ایشان تشکر کردند. “ما همه ایرانی هستیم و به ایران عشق می ورزیم” جمله ای بود که تشویق بیشتر حضار را بدنبال داشت.
تاکید رییس جمهور بر رشد اقتصادی و لزوم سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی کشور بویژه در نفت و پتروشیمی گام طبیعی بعدی در دوران پساتحریم است. از نظر بسیاری اقتصاد ایران آماده جهش رو به جلوست. با اینحال نباید این نکته را فراموش کرد که ایرانیان خارج از کشور تنها یک بخش از و یک گام در فرآیند سرمایه گذاری خارجی در ایران هستند. در صورتی که دولت، همانطور که اعلام شد، درصدد جذب یکصد و بیست تا یکصد و پنجاه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور است به اصلاحات گسترده ای در بازار سرمایه و نظام بانکی نیاز هست تا در درجه اول سرمایه گذاران از امنیت کافی و حمایت قانونی مناسب برخوردار باشند و در درجه دوم امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنایع و بازار بورس اوراق بهادار فراهم گردد.
در شرایط فعلی بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور با قوانین حاکم بر فعالیتهای اقتصادی در ایران و ظرافتهای حقوقی آشنا نیستند. این عدم آشنایی می تواند زمینه ساز سرخوردگی و حتی سوء استفاده از این افراد باشد. دعوت رییس جمهور از ایرانیان خارج از کشور جذابیت بیشتری خواهد داشت اگر همراه با تضمینهای قانونی و اصلاحات اداری لازم باشد. در حال حاضر علیرغم جذابیت ناشی از امیدهای برخاسته از برجام دافعه فساد اداری موجود در کشور بسیاری از سرمایه گذاران احتمالی را از کشور رانده است.
این درست است که اروپاییان به دنبال تجدید پیوندهای گذشته هستند و کشورهای آسیایی به مشارکتهای اقتصادی در ایران ادامه می دهند. ولی برای ایجاد اشتغال به کارآفرین و به تواناییها و سرمایه انسانی و مالی ایرانیان خارج از کشور احتیاج است. برای ورود ایشان به بازار ایران باید مطمئن شد که ایشان قربانیان جدید فساد اداری در کشور نخواهند بود.

 

Likesدعوتی همراه با قول اصلاحات دعوتی همراه با قول اصلاحات up(0)Dislikesدعوتی همراه با قول اصلاحات دعوتی همراه با قول اصلاحات down(0)