کد خبر: 549

تاریخ انتشار: سپتامبر 10, 2015

فرجام برجام نزدیک است

با پایان نشست نمایندگان جمهوری خواه آمریکا پشت درهای بسته، رأی گیری درباره طرح عدم پذیرش توافق هسته‌ای به تعویق افتاد و این احتمال وجود دارد تا زمان نامحدودی عدم رأی‌گیری ادامه پیدا کند. این نمایندگان از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستند تا توافق طبقه‌بندی‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در […]



فرجام برجام نزدیک است فرجام برجام نزدیک است 15 7 28 720461





با پایان نشست نمایندگان جمهوری خواه آمریکا پشت درهای بسته، رأی گیری درباره طرح عدم پذیرش توافق هسته‌ای به تعویق افتاد و این احتمال وجود دارد تا زمان نامحدودی عدم رأی‌گیری ادامه پیدا کند.

این نمایندگان از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواستند تا توافق طبقه‌بندی‌شده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در اختیارشان قرار دهد. نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با استناد به بندی از قانون نظارت بر توافق هسته‌ای، که دولت آمریکا را ملزم به ارائه متن و توافقات جانبی آن می‌کند، می‌گویند با توجه به اینکه متن سند محرمانه ایران و آژانس را ندارند،‌ عملا دوره ۶۰ روزه بررسی توافق هنوز آغاز نشده و نمی‌توان آن را به رأی گذاشت.

این درحالی است که همزمان با جلسه سناتورهای جمهوریخواه پشت درهای بسته، سفیر فرانسه در صفحه توئیتر خود به طور تلویحی این درخواست را غیرقانونی دانست. نمایندگان جمهوریخواه برنامه‌ای را برای تدوین سه قطعنامه جدید درباره توافق هسته‌ای آماده کرده ا ند که هیچ یک تأثیر فوری بر اجرای آن نخواهد داشت.

براساس پیش نویس یکی از این قطعنامه ها اوباما اطلاعات بسیار اندکی را درباره توافق به کنگره ارائه کرده است و باید اطلاعات بیشتری از آن جمله توافق ایران وآژانس بین المللی انرژی اتمی را به کنگره ارایه کند.

این در حالیست که دومین قطعنامه احتمالی مورد نظر جمهوریخواهان با هدف شکست قطعنامه تأیید این توافق در دست تدوین است و سومین قطعنامه نیز تلاشی برای لغو اختیارات اوباما در توقف اجرای تحریم‌هاست. به نظر میرسد این اقدام جمهوری خواهان نتیجه شکست در ایجاد ائتلاف با برخی نمایندگان دموکرات برای وتوی برجام است.

در همین حال جان کری وزیر خارجه امریکا در جلسه ای با سناتور دوربین حمایت سناتورهای دموکرات را برای اجرای پرونده هسته ای کافی دانست. کری پس از این دیدار در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره پرونده هسته ای ایران و سخنان ضدایرانی نامزدهای جمهوریخواه دونالد ترامپ و تد کروز گفت: به نظر می رسد این سخنان در یک کمپین تبلیغاتی برای نامزدهای جمهوریخواه عادی باشد و من نمی خواهم در این مسائل انتخاباتی دخالت کنم. اگر ترامپ، کروز و اشخاصی مثل دیک چنی دوست دارند علیه این توافق حرف بزنند انتخاب خودشان است ولی باید بدانند که ۴۲سناتور از این توافق حمایت کرده اند. این درحالیست که کری پیشترگفته بود که ترامپ صلاحیت صحبت کردن درباره پرونده هسته ای ایران را ندارد و باید به کار تبلیغاتی خود برسد.

در این سو در ایران نیز مخالفان برجام در مجلس شورای اسلامی که بدون اشاره به امتیازاتی که ایران دریافت کرده، مصرانه به بزرگ نمایی امتیازاتی که ۱+۵ ازایران دریافت کرده، می پردازند و با دعوت از تیم دولت قبلی مذاکره کننده به مجلس و ممانعت از حضور مسول تیم کارشناسی وزارت امورخارجه در برنامه تلویزیونی، با رفتاری متناقض، از یک سو به طرح ایرادات برجام می پردازند و از سوی دیگر تلاش می کنند فرجام مثبت برجام را ( بدون اشاره به شرایط وخیمی که قطعنامه های تحریمی صادرشده براثر سوء مدیریت دولتهای نهم و دهم برای ملت ایران ایجاد کرده بود) در افکارعمومی کشور به نام خود تداعی کنند.

این درحالیست که آخرین بیانیه کاترین اشتون پس از مذاکرات آلماتی ۲ که قبل از تشکیل دولت تدبیر وامید صورت گرفته بود حاکی از اختلاف فاحش مواضع ایران و ۱+۵ و به سرانجام نرسیدن گام اول مذاکرات در آن مقطع بود.

اگرچه مخالفت های مخالفان برجام – که رهبر معظم انقلاب، ایرادات آنها را به ایراد گرفتن از خم شدن پاها واعضای بدن شناگری که ازروی دایف به استخر شیرجه می زند تشبیه کردند – به سرانجامی نخواهد رسید و مجلس در نهایت نه در مقام تصویب برجام که نه لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارایه شده و نه طرحی از سوی نمایندگان در مجلس به صحن آورده شده، برجام را موردتایید قرار خواهد داد و شورای عالی امنیت ملی نیز اقدام مشابه را خواهد نمود، اما رویکرد ابزاری نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید (درقبال برجام ) که از زمان تبلیغات دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، مخالف حسن روحانی بودند و از دو نامزد دیگر حمایت کرده بودند آنهم در آستانه انتخابات مجلس دهم در صفحات تاریخ جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر حوادث تلخ وشیرین و حق و ناحق سی وهفت ساله اخیر ثبت و ضبط خواهد شد.

به هرتقدیر با توجه به اینکه جمهوریخواهان و لابی صهیونیسم درامریکا نتوانسته اند مانعی در برابر برجام ایجاد کنند و مخالفان ایرانی نیز نخواهند توانست رادعی در مقابل آن ایجاد نمایند به نظرمیرسد در آینده نزدیک برجام باید فرجام اجرایی پیدا کند تا با بازگشت تدریجی حقوق از دست رفته ایران شاهد آثار مثبت اجرای برجام که مقامات کشور در شرایط جبر و اختیار براساس یک معامله آنرا پذیرفتند، باشیم.


Likesفرجام برجام نزدیک است فرجام برجام نزدیک است up(0)Dislikesفرجام برجام نزدیک است فرجام برجام نزدیک است down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.