کد خبر: 6456

تاریخ انتشار: اکتبر 6, 2015

علت عطسه کردن چیست؟ 

علت عطسه کردن چیست؟ بزرگترها و قدیمی ترها وقتی کسی عطسه می کرد می گفتن صبر اومد، دست نگه دار کارت رو بزار بعدا انجام بده. همیشه بعد از عطسه کردن بطور کلی ریتم قلب تغییر و جریان خون در بدن به صورت موقتی و گذرا منقبض می شود. این مکانیسم دفاعی بدن به علت وجود […]

علت عطسه کردن چیست؟ بزرگترها و قدیمی ترها وقتی کسی عطسه می کرد می گفتن صبر اومد، دست نگه دار کارت رو بزار بعدا انجام بده.

همیشه بعد از عطسه کردن بطور کلی ریتم قلب تغییر و جریان خون در بدن به صورت موقتی و گذرا منقبض می شود.

این مکانیسم دفاعی بدن به علت وجود ذراتی که در عصب داخلی غشای مخاط بینی وجود دارند باعث تحریکاتی در بینی می شوند، که این تحریکات باعث بروز عطسه می شود.

عطسه کردن غیر قابل کنترل هست و وقتی سلول های عصبی در سطح مخاط بینی با عناصر و عوامل بیگانه مواجه می شوند از طریق عطسه کردن تصمیم به بیرون راندن این عوامل خارجی و بیگانه را می گیرند.

پزشکان و صاحب نظران در مورد عطسه کردن گفته اند که یکی از عواملی که باعث بروز عطسه کردن می شود، می تواند کم کاری تیروئید باشد.

علت و عواملی که باعث بروز عطسه کردن می شوند را در دو بخش می توان تقسیم و دسته بندی کرد:

یا زمینه آلرژیک دارند و یا زمینه غیر آلرژیک.

اگر زمینه آلرژیک داشته باشد، عطسه کردن با آبریزش، خارش و گرفتگی بینی همراه است.

مانند آلرژی به گرد و غبار عطر، ادکلن، فصل بهار یا هر فصل دیگر، باقلا، ادویه جات و غیره.

 

اما اگر زمینه غیر آلرژیک داشته باشد می تواند در اثر مصرف داروهایی حاوی پروژسترون و استروژن و همچنین داروهای مسکن باشد، و همینطور عطسه کردن می تواند دلیل هورمونی داشته باشد و حتی کم کاری تیروئید می تواند از دلایل بروز و وجود عطسه کردن باشد.

ناگفته نماند که علت های مکانیکال بینی مانند تومور بینی یا پلیپ هم می تواند از عوامل قابل توجه و بررسی باشد.

عطسه برای سلامتی بدن بسیار مفید است و یک واکنش طبیعی بدن می باشد، اما اگر این عطسه کردن ها طولانی و زیاد باشد باید به فکر راه درمان آن باشید.

 

برای درمان هم دو راه گفته شده است که یکی با استفاده از دارو و درمان می شود و راه دیگر درمان از طریق جراحی می باشد.

راه درست عطسه کردن :

تذکری که پزشکان در مورد عطسه کردن داشته اند این است که هنگامی که عطسه دارید بگذارید عطسه بیاید و آن را قورت ندهید یا نخورید.

اگر عطسه خود را بخورید به پرده گوش و در نهایت به شنوایی خود آسیب می زنید، چرا که عطسه با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت از بینی خارج می شود و این سرعت فشار زیادی را به اندام های درگیر با آن آسیب می رساند.

پس اگر عطسه که با این شدت و سرعت عوامل خارجی و بیگانه را از بینی خارج می کند در هنگام جلوگیری از آن چه  آسیب های را به بدن وارد می کنید.

عطسه کردن با بینی باز برای سلامتی بدن مفید است، چرا که بعضی ها با دست جلوی بینی خود را به هنگام عطسه کردن می بندند.

Likesعلت عطسه کردن چیست؟  علت عطسه کردن چیست؟  up(0)Dislikesعلت عطسه کردن چیست؟  علت عطسه کردن چیست؟  down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.