کد خبر: 6492

تاریخ انتشار: اکتبر 12, 2015

میانگین عناصر هر سطر یک ماتریس

خبر ۱۴ برنامه ای بنویسید که میانگین عناصر هر سطر یک ماتریس m*n را حساب کرده و نتیجه را در یک ماتریس m*1 ذخیره کند؟ #include <iostream.h> #include <conio.h> void main () { int a[10][10],i ,j ,m ,n ; float be[10][10], s =0; cin >> m >>n; for (i =0; i <= m -1; i […]

خبر ۱۴

برنامه ای بنویسید که میانگین عناصر هر سطر یک ماتریس m*n را حساب کرده و نتیجه را در یک ماتریس m*1 ذخیره کند؟

#include <iostream.h>

#include <conio.h>
void main ()
{
int a[10][10],i ,j ,m ,n ;
float be[10][10], s =0;
cin >> m >>n;
for (i =0; i <= m -1; i ++)
for (j =0; j<= n -1; j++)
cin >>a[i ][j ] ;
for (i =0; i <=m-1; i ++)
for (j =0; j <=n -1 ;j++)
cout <<a[i ][j];
cout <<endl ;
for (i =0; I<=m-1 ;i ++)
{

for (j =0; j <=n -1 ;j++)
s+=a[i][j];
b[i][0]=s/n;
}
for (i=0;i<=m-1;i++)
cout <<b[i][0];
getch ();
}
در این تمرین ابتدا هدر فایل های iostream و conio را تعریف کرده ایم، بعد تابع main را فراخوانی کرده، سپس متغیر ها و یک ماتریس دوبعدی را از نوع int یعنی عدد صحیح معرفی کرده ایم و همچنین یک آرایه یا ماتریس دو بعدی دیگر و متغیر حاصل جمع را از نوع float یعنی اعشاری تعیین کرده ایم.
بعد از معرفی متغیرها به سراغ خواندن دو مقدار صحیح m و n با استفاده از cin کرده ایم.
این دو مقدار در واقع ابعاد ماتریس را مشخص خواهند کرد، که ماتریس ما چند در چند باشد.
حالا که ابعاد ماتریس را از ورودی کاربر گرفتیم به سراغ خواندن ماتریس با استفاده از دو حلقه for با شمارنده های i و j می کنیم، و با استفاده از تابع cin مقادیر آرایه را با استفاده از کاربر پر میکنیم.
بعد از خواندن آرایه نیاز به نمایش و چاپ آرایه ماتریسی ما می باشد، که چاپ ماتریس نیز مانند خواندن ماتریس می باشد و فقط بجای تابع cin که برای ورودی می باشد، از تابع cout که برای چاپ و نمایش به کار می رود استفاده می کنیم.
حالا نوبت به محاسبه میانگین عناصر هر سطر می رسد، که باز ابتدا دو حلقه for را فراخوانی کرده بعد عناصر آرایه ماتریسی را با استفاده از دستور
s+=a[i][j]; جمع کرده و خارج قسمت،
تقسیم مجموع بر تعداد را در یک آرایه یک بعدی دیگر ذخیره می کنیم و در انتها برای چاپ این آرایه یک بعدی یک حلقه for تعریف کرده که درنهایت با استفاده از cout به کاربر نشان خواهد داد.

رقیه ابدالی فرد

Likesمیانگین عناصر هر سطر یک ماتریس میانگین عناصر هر سطر یک ماتریس up(0)Dislikesمیانگین عناصر هر سطر یک ماتریس میانگین عناصر هر سطر یک ماتریس down(1)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.