- خبر14 - https://khabar14.ir -

غلامرضا تختی و محمد علی فردین

محمد علی فردین بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در دوره های قبل از انقلاب، علاقه مند به ورزش و سینما، در ۱۵ بهمن سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در تهران متولد شد.
محمد علی فردین قهرمان کشتی گیر فرنگی و آزاد، و همچنین بازیگر معروف و مشهور سینمای ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی بوده است.

کسب افتخارات و مقام های قهرمانی کشتی در رشته های آزاد و فرنگی برای محمد علی فردین به شرح زیر می باشد :

کسب مقام قهرمانی اصفهان، سال ۱۳۳۲ در وزن ۷۹ کیلوگرم.
کسب عنوان نفر اول تیم ملی انتخابی سال ۱۳۳۳ در وزن ۷۳ کیلوگرم.
کسب مدال نقره مسابقات جهانی ۱۹۵۴ توکیو در وزن ۷۳ کیلوگرم.
در رقابت های تیم به تیم سوئد در وزن ۷۳ کیلوگرم بدون شکست.
عضو شدن در تیم منتخب و ملی اعزام به جشنواره جهانی سال ۱۹۵۵ ورشو.
کسب مدال طلا در وزن ۷۳ کیلوگرم، قهرمانی کشور سال ۱۳۳۶ در تهران.
کسب مقام چهارم مسابقات جهانی ۱۹۵۷ استانبول در وزن ۷۳ کیلوگرم.
افتخار کسب مقام قهرمانی کشور و مدال طلا در رشته کشتی فرنگی سال ۱۳۳۷ تهران در وزن ۷۹ کیلوگرم.
از دوستان هم ورزشی و ورزشکار و ورزش دوست محمد علی فردین می توان به غلامرضا تختی، محمود ملاقاسمی، محمد مهدی، یعقوبی، ناصر گیوه چی، توفیق جهانبخت، عباس زندی، احمد وفادار اشاره کرد.

 

12-6-12-101442fardin.jpg1 غلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین 12 6 12 101442fardin [1]از سمت چپ : عباس زندی ،مرحوم محمدعلی فردین ،مرحوم حبیب الله بلور، مرحوم غلامرضا تختی ،مرحوم جهانبخت توفیق.
index4 غلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین index4 [2]کسی که دراز کشیده مرحوم محمد علی فردین و مرحوم غلامرضا تختی پاهای فردین را گرفته است . روحشان شاد
index3 غلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین index3 [3]
محمد علی فردین و سینما :
همان طور که قبلا گفته شد، محمد علی فردین از همان ابتدای کودکی و نوجوانی اش به دو رشته تمایل و علاقه داشته، یکی ورزش کشتی هم آزاد و هم فرنگی، و دیگری بازیگری و سینما بوده است.
محمد علی فردین به دلایلی و کاملا بر حسب اتفاق با ورزش و تشک کشتی خداحافظی می کند و در پی یک جریان اتفاقی به پیشنهاد دکتر کوشان به بازی در فیلم چشمه آب حیات، به کارگردانی سیامک یاسمی دعوت شد، که با بازی در این فیلم اولین نقش حرفه ای خود را در سینما شروع می کند.

گفته شده که محمد علی فردین به دلیل کمرویی که در بازیگری داشته، همیشه چنگیز جلیل وند به جای او صحبت می کرده، و حتی آوازهای فردین را هم اکثرا ایرج خوانده است.

سالهای پیشرفت و اشتهار فردین :
سالهای اوج کاری فردین در سینما، بین سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ بوده است.
فردین توانست با بازی در فیلم گنج قارون، به شهرتی چند صد برابر برسد.

index2 غلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین index2 [4]
فیلم های که فردین در آنها نقش آفرینی کرده است عبارتند از :
سلطان قلبها، گنج قارون، چشمه آب حیات، ساحل انتظار، مسیر رودخانه، چرخ فلک، گرگ های گرسنه (ساخته خود محمد علی فردین است)، طوفان بر فراز پاترا، مردانه بکش، همای سعادت، قصر زرین، سکه شانس، یاقوت سه چشم، کوچه مردها، میعاد گاه خشم، راز درخت سنجد، بابا شمل، غزل، جوانمرد، ناجورها، جهنم +من.
Likesغلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین up(2)Dislikesغلامرضا تختی و محمد علی فردین غلامرضا تختی و محمد علی فردین down(0)