کد خبر: 8133

تاریخ انتشار: دسامبر 7, 2015

فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر

متوسط هزینه پردرآمدترین خانوارهای ایران ۱۴ برابر متوسط هزینه کم‌درآمدترین خانوارهای کشور است .

زهرا علي‌اكبري –

بررسی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد در حالی که متوسط هزینه ناخالص یک خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۳ اندکی بیشتر از ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، خانوارهایی که در دهک دهم قرار داشته اند، ۱۰۴ میلیون تومان در طول سال ۱۳۹۳ هزینه داشته اند .

بر اساس این گزارش متوسط هزینه خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار دارند، در این سال تنها ۷ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان بوده است .

 

فاصله طبقاتی.1 فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر

 

این تفاوت قابل توجه به ساختارهای خانوارهایی که در دهک اول و دهم درآمدی قرار گرفته اند، بر می‌گردد . بر اساس این گزارش متوسط هزینه ناخالص خانوارهایی که در دهک دهم قرار دارند بیش از سه برابر متوسط هزینه متوسط خانوارهای ایرانی است با این حال خانوارهای دهک اول درآمدی یک چهارم متوسط هزینه خانوار شهری هزینه داشته‌اند .

متوسط افراد خانوار در خانواده‌هایی که در دهک اول یا ضعیف‌ترین دهک درآمدی خانواری ایران قرار دارند اندكي كمتر از سه نفر يعني برابر با ۲٫۶۷ درصد برآورد شده است در حالی که متوسط افراد خانوار در دهک دهم درآمدی یا پردرآمد ترین خانوارهای ایران ، اندکی کمتر از ۴ نفر اعلام شده است .  متوسط افراد خانوار دردهک های دهم ۳٫۷۲ نفر گزارش شده است . به این ترتیب هر فرد در خانواده ای با دهک اول درآمدی در ایران ،هزینه ای برابر با دو میلیون و ۶۷۳ هزار تومان در سال گذشته داشت این در حالی است که هزینه هر فرد در خانواری با دهک دهم درآمدی اندکی بیش از ۲۸ میلیون تومان است .

فاصله طبقاتی.2 فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر

وضعيت خانوارهايي كه رد دهك اول درآمدي زندگي مي كنند به صورتي است كه قادر به تامين هزينه هاي زندگيشان نبوده اند. بر اين سال افرادي كه در خانوارهايي با بالاترین دهک درآمدی زندگي مي كنند۱۰ برابر هر فرد در پایین ترین دهک درآمدی هزینه دارد . برآوردها نشان می دهد خانوار ایرانی به طور متوسط با کسری بودجه روبروست . به این ترتیب هزینه خانوار در شرایطی ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که درآمد خانوارهای ایرانی به طور متوسط به ۳۱ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان می‌رسد . هر چند طرح‌هایی چون هدفمندی یارانه‌ها و اعطای مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن تمامی ایرانیان اجرا شد اما فاصله طبقاتی کاهش چندانی نداشته است.

 

منبع : خبرآنلاین

Likesفاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر up(0)Dislikesفاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر فاصله طبقاتی و یارانه تو کشورمان نسبت به کشورهای دیگر down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.