کد خبر: 8938

تاریخ انتشار: ژانویه 9, 2016

حکم کپی محصولات اصل یا استفاده از نسخه های غیر اصلی

که درباره شرکت های داخلی در نظر بسیاری از فقها این محصولات متعلق به همان شرکت یا شخص تولید کننده است و کم و کیف استفاده و تکثیر و توزیع آن بر اساس ضوابط همان شرکت یا شخص تولید کننده است.

۱)کپی برابر با اصل است

هر چند ممکن است حکم شرعی نوع استفاده از محصولات گوناگون رایانه ای و رسانه ای مختلف باشد،اما همه محصولات در یک مسئله مشترک هستند«این که آیا میتوان نسخه های اصلی را کپی کرد یا از نسخه های کپی و غیر اصل این قبیل محصولات نرم افزاری یا رسانه ای بهره برد»؟

به عبارت روشن تر حکم «CD» و «DVD»های رایتی و غیر اورجینال که به وفور در هر کوی و برزنی به کمترین قیمت یافت می شود چیست؟آیا می توان از این محصولات استفاده کرد و بی خیال تهیه نسخه اصل و پرداخت هزینه بالای آن شد؟

در این زمینه ابتدا باید دانست که بین فقها درباره ابعاد این مسئله اختلاف نظراتی وجود دارد که همه انواع این محصولات اعم از نرم افزارهای سیستمی یا علمی و تفریحی …را شامل می شود.به علاوه از نظر فقهی حکم کپی کردن نسخه های اصلی و خرید و استفاده از نسخه های غیر اصل نیز تفاوت دارد که درباره آن توضیح می دهیم:

در مسئله تکثیر و کپی نسخه های اصل ،باید گفت شرکت های تولید این محصول لااقل به سه بخش تقسیم می شوند:

۱)شرکت های داخلی؛

۲)شرکت های خارجی از کشورهای دشمن؛

۳)شرکت های خارجی از کشورهای غیر دشمن؛

در نتیجه اگر یکی از این شرکت ها اجازه تکثیر و کپی محصول خود را داده باشد می توان این کار را انجام داد و گرنه این کار صحیح نیست.(نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم )

البته در این میان مراجعی نیز هستند که منع تکثیر نسخه اصلی را تنها در صورتی می دانند که خریدار در هنگام خرید محصول اصلی با فروشنده (تولید کننده)شرط کرده باشد یا معامله بر این اساس انجام شده باشد که خریدار از این نسخه کپی برداری نکند ،در غیر این صورت و بدون این شرط حق کپی برداری و استفاده از نسخه غیر اصل برای خریدار محفوظ است.(نظر امام خمینی)

Likesحکم کپی محصولات اصل یا استفاده از نسخه های غیر اصلی حکم کپی محصولات اصل یا استفاده از نسخه های غیر اصلی up(0)Dislikesحکم کپی محصولات اصل یا استفاده از نسخه های غیر اصلی حکم کپی محصولات اصل یا استفاده از نسخه های غیر اصلی down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.