کد خبر: 9267

تاریخ انتشار: ژوئن 3, 2016

در مورد طبیعت گرمی و سردی خوراکیها بیشتر بدانید

یکی از مهم‌ترین نکات در پزشکی سنتی که میتوان به شکلی آن را در طب چینی و ملل مختلف نیز یافت، سیستم گرمی و سردی خوراکیهاست.. ?در این بخش، برای هر ماده غذایی طبعی در نظر گرفته شده است. در واقع مفهوم گرمی و سردی خوراک آنست که فلان خوراکی، گرمتر یا سردتر از بدن […]

یکی از مهم‌ترین نکات در پزشکی سنتی که میتوان به شکلی آن را در طب چینی و ملل مختلف نیز یافت، سیستم گرمی و سردی خوراکیهاست..

?در این بخش، برای هر ماده غذایی طبعی در نظر گرفته شده است. در واقع مفهوم گرمی و سردی خوراک آنست که فلان خوراکی، گرمتر یا سردتر از بدن انسان است؛ و این دسته بندیها و در نگاهی تخصصیتر، درجه بندیها از روی مزاج یک شخص معتدل درنظر گرفته شده است، و بسته به مزاج مصرف کننده، تأثیراتی را در بدن شخص ایجاد میکند..

?که میبایست گرمی یا سردی و خشکی یا تری مزاج شخص نیز، درنظر گرفته شود، و هرشخص بسته به مزاج خود، از خوراکیهای برضد خود استفاده نماید..

?یعنی فلان شخص که مزاجی سردوخشک دارد، بهترست بیشتر خوراک خود را به گرمی و تری اختصاص دهد..

?به عبارتی دیگر؛ از آنجایی که حفظ تعادل مزاج ضامن سلامتی است، دریافت خوراکیهای سرد و گرم باید متناسب با مزاج افراد صورت گیرد..

?نمونه ای از خوراکیهای گرم:
نان گندم، عسل، گوشت گوسپند، گوشت بوقلمون، گوشت خروس خانگی، گوشت شتر، گوشت کبوتر، خورشت قورمه سبزی، آبگوشت، انجیر، انگور، بادام، تخم خربزه، انواع توت، خربزه، خردل، خرما، خرمالو، ریحان، اغلب ادویه جات، نخود، زرده تخم مرغ و..

?نمونه ای از خوراکیهای سرد:
نان جو، ماش، باقلا، گوشت مرغ خانگی، ماهی، اغلب لبنیات، برنج، کدو، اسفناج، ریواس، قارچ، اغلب میوه‌ها، خرفه، تخم کدو، ذرت، کشک، مرغ ماشینی، تمبر هندی، زرشک، سپیده تخم مرغ و..

⚪️نمونه ای از خوراکبهای معتدل:
شیرتازه گاو، ماست گوسپند و..

?خوراکیهای مناسب برای گرم مزاجان:
استفاده از مقادیر مساوی میوه‌جات یا سبزیجات و گوشت میباشد. خوراکهای دریایی نیز برای آنها مفید است. همچنین گرم مزاجان باید از خوراکیهای با فیبر بالا استفاده کنند تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشند..

?خوراکیهای مناسب برای سرد مزاجان:
آنها تا حد امکان روزانه ۲ وعده غذا میل کنند، زیرا توانایی دستگاه گوارششان کم است و لازم است حدود ۱۰ ساعت بین دو وعده غذایشان فاصله بیفتد. اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردند مقدار کمی میوه فصل، یاصیفیجات(به عنوان سالاد) همراه روغن زیتون و پودر آویشن میل کنند. در زمستان و شبها باید از مصرف خوراکیهای سردی بخش خودداری کنند..

❎برای توصیه یا پرهیز دادن از خوراکیها عوامل زیادی نظیر مزاج شخصی، محل زندگی، سن، جنس، شغل و.. همگی باید در نظر گرفته شوند و به خصوص زمانی که مسئله ای برای شخص پیش نیامده، افراط در مصرف یا سختگیری غیرمنطقی در پرهیز از خوراکیها اشتباه است..

?امام صادق (ع) در کتاب توحید مفضل، هنگام رسیدن میوه‌ها را با زمان احتیاج بدن هماهنگ دانسته و خوردن میوه‌های غیر فصلی را مضر میدانند..
چراکه فصول سال نیز طبع سرد و گرم دارند (بهار-گرم و تر؛ تابستان-گرم و خشک؛ پاییز-سردوخشک؛ زمستان-سردوتر)

?متأسفانه تشخیص طبع و مزاج افراد، امروزه در نظر گرفته نمیشود و برای افراد مختلف یک داروی خاص تجویز میگردد که نتیجه آن در برخی مثبت و در برخی بیفایده است..

?چراکه ابتدا باید راز درون هر فرد (طبع) را شناسایی و سپس نسخه تجویز نماییم..

آماده شنیدن نظرات شما کاربران خبر۱۴ هستیم.

 

منبع : دالاهو

Likesدر مورد طبیعت گرمی و سردی خوراکیها بیشتر بدانید up(1)Dislikesدر مورد طبیعت گرمی و سردی خوراکیها بیشتر بدانید down(0)
ارسال دیدگاه

لطفا فیلد زیر را تکمیل کنید. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.