تاریخ انتشار: جولای 19, 2016
شما نمیتوانید خودروسازان را به خاطر طراحی خودروهای با ظاهر سریع سرزنش کنید. این اتفاقی است که هر گروه صنعتی حوزه خودرو خواستار رسیدن به آن است. اما برخی از خودروها با ظاهری سریع و اسپورت هویتی تنبل و کند از خود نشان میدهند. در این مطلب به معرفی ۱۰ خودرویی میپردازیم که ظاهری اسپورت […]
شما نمیتوانید خودروسازان را به خاطر طراحی خودروهای با ظاهر سریع سرزنش کنید. این اتفاقی است که هر گروه صنعتی حوزه خودرو خواستار رسیدن به آن است. اما برخی از خودروها با ظاهری سریع و اسپورت هویتی تنبل و کند از خود نشان میدهند.
در این مطلب به معرفی ۱۰ خودرویی میپردازیم که ظاهری اسپورت و سریع دارند اما هنگام به دست گرفتن فرمان، به طرز شگفت آوری ناامیدتان میکند.
۱- سایون FRS
به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از “اتوگاید”، زمانی که این خودرو به عنوان خودروهای اسپورت و مدرن وارد بازار شد خودروهای سریع کمی مانند آنها وجود داشت.
سایون FR-S همان تویوتا ۸۶ است که در بازار آمریکا تحت برند سایون فروخته میشود؛ تفاوت در سپرهای جلو و عقب به همراه نوع امکانات سفارشی و تجهیزات استاندارد تنها وجه تمایز آن با تویوتا ۸۶ و همچنین سوبارو BRZمحسوب میشود.
سایون FR-S با وجود ظاهر سریعاش عملکرد نه چندان خوبی را در حرکت مستقیم از خود نشان داد. این خودرو دارای پیشرانه DS-4 تویوتا/سوبارو بوده که با حجمی معادل ۲٫۰ لیتر، توانایی تولید ۲۰۰ اسببخار قدرت در دور موتور ۷۰۰۰ و همچنین ۲۰۵ نیوتنمتر گشتاور در دور ۶۶۰۰ را داراست. ردلاین موتور از دور ۷۴۵۰ آغاز میشود و گیربکس آن از نوع شش سرعته دستی است.
۲- هوندا CRZ
زمانی که برای اولین بار مدل هوندا CRZ معرفی شد، طرفداران هوندا از احتمال گزینهای صحبت کردند که میتواند موفقیت CR-X را تکرار کند. اما افسوس که این خودرو به سمت خودروهای هیبریدی حرکت کرد و نتوانست کار بزرگی را در بهینهسازی مصرف سوخت هم انجام دهد. توان تولید ۱۳۰ اسب بخار با گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر و یک سامانه انتقال قدرت دستی ۶ سرعته نمیتوانست قدرت چندانی را برای این خودرو به ارمغان آورد.
این خودرو نه اسپورت به نظر میرسید و نه مصرف سوخت بهینهای داشت و به همین دلیل خیلی سریع از چرخه تولید کارخانه خارج شد. اما کارخانه سازنده توسعه این خودرو را در ورژنهای جدید ادامه داده و قصد دارد با تحولهای گسترده آن را در آینده حفظ کند.
۳- دلورین DMC-12
دلورین DMC-12 خودرویی است که از سال ۱۹۸۲تا ۲۰۰۸ در ایرلند شمالی و هیوستون تولید شد.
این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته و به صورت محرک چرخهای عقب طراحی شده است. موتور آن ۲ هزار و ۸۴۹ هزار سیسی حجم دارد. سیستم جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به دو صورت خودکار و دستی است. با وجود درهای بالدار، سرعت زیاد در این خودرو دیده نمیشود. نسخههای اصلی این خودرو به یک موتور ۲٫۸ لیتری V6 با قدرتی معادل ۱۳۰ اسب بخار مجهزند. اما قرار است این خودرو با یک موتور V6 طراحی جدید و قدرتی نزدیک به ۳۵۰ تا ۴۰۰ اسب بخار بازگردد. شاید در آینده شاهد دلورینی باشیم که مانند ظاهرش سریع به نظر میرسد.
۴- مزدا MX5 میاتا
تکرار طراحی مزدا میاتا MX5 به یکی از جذابترین رودسترهای جهان تبدیل شد. میاتاهای جدید ظاهری بسیار سریع دارند اما در خط مستقیم عملکرد چندان مناسبی از خود نشان ندادند. این خودروبا یک موتور ۴ سیلندر دو لیتری با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر برعکس ظاهر تند و تیزش کمی کند عمل میکند.
اما همین خودرو سر پیچها عملکرد بهتری را نشان داده و سریعتر از رقبایش ظاهر شده است. بسیاری از کارشناسان به دلیل شتاب و قدرت کم این خودرو را جذاب نمیدانند. اما میاتا نیازی به سرعت زیاد ندارد و رودستری است که رانندگی با آن لذت بخش است.
۵- میتسوبیشی لنسر GT
مشکل بزرگ میتسوبشی “لنسر” شباهت زیاد آن به مدل “اولوشن” است. نکته بدتر این است که اولوشن از رده خارج شده است. بنابراین این سدان به جا مانده میراث یک خودروبا قابلیت عملکرد بالا و توربوشارژ را به همراه دارد. در عین حال به یک موتور استاندارد دو لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسب بخار مجهز شده است. حتی اگر به مدلهای بالاتر لنسر GT نگاه کنیم با یک موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر بازدهی برابر ۱۶۸ اسب بخار دارند. این میزان هنوز بسیار کمتر از بازده موتورهای توربوشارژ ۲۹۱ اسب بخاری اولوشن است.
۶- داج دارت
حتی اسمش حکایت از سرعت دارد. اما هیچ چیز در این خودرو سریع نیست. شاید برای خودروساز آمریکایی صحبت در خصوص یک خودروی کوچک با قابلیت بهینهسازی سوخت در خصوص “دارت” دردناک باشد. چرا که دارت براساس ظاهرش باید یک خودروی سریع قلمداد میشد. این خودرو به صورت استاندارد با یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با بازده ۱۶۰ اسببخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر ارائه میشود. در صورت خواست مشتری گزینههای دیگری از موتور برای این خودرو جایگزین موتور استاندارد میشدند.
۷- تویوتا سیلکا
خجالت آور است که این خودرو به جای خروج قدرتمندانه با زاری و ناله از عرصه تولید خارج شد. مدل آخر این خودرو شبیه یک اسپورت دلنشین عرضه شد اما عملکرد آن به طرز عجیبی ناامیدکننده بود. در آمریکا سیلکا با یک موتور ۱٫۸ لیتری با بازده ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰ نیوتنمتر ارائه شد. مدلهای قدرتمندتر این خودرو با بازده ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر نیز ارائه شدند.
۸- مزدا
۶
زبان طراحی کودو مزدا تا کنون به ساخت خودروهای زیبا و جذابی منجر شده است و مزدا۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست. خودرویی اسپورت که ظاهری سریع در آن خودنمایی میکند. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر با توان ۱۸۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر وجود دارد.
۹- هیوندایی ولستر
پس از ارائه مدل “تیبورن” هیوندایی، که خودرویی سریع به نظر میآمد-و در واقعیت نیز این گونه بود-، گروه خودروسازی هیوندایی در اقدامی جسورانه ولستر را با خطوط و طراحی اسپورت و در ظاهری تند و تیز روانه بازار کرد. ظاهر این خودرو سرعت را در ذهن تداعی میکند. اما عمیقا ناامید خواهید شد زمانی که متوجه شوید این خودرو در حالت استاندارد با یک موتور ۱٫۶ لیتری و بازده ۱۲۰ اسب بخار با گشتاور ۱۶۲ نیوتنمتر وارد بازار میشود. البته مدلهای توربوشارژ و ۴ سیلندر این خودرو با توان ۲۰۱ اسببخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتنمتر نیز وجود دارند که بیشتر در خور احترامند. با این وجود فاصله زیادی تا یک خودروی اسپورت سریع در این اتومبیل دیده میشود.
۱۰- پورش کاین
تقریبا شبیه یک شاسیبلند سریع نشان میدهد. اما قدرت عملکردی زیر خودرو حقیقت دیگری را رقم میزند. مدلهای استاندارد این خودرو در ۷٫۳ ثانیه به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر میرسند و با بیشینه سرعت ۲۲۸ کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه میدهند.