- خبر14 - https://khabar14.ir -

روایتی ناگفته از کودتای ترکیه/ چگونه آمریکا اردوغان را نجات داد

 

 

شکست کودتا در ترکیه‎  روایتی ناگفته از کودتای ترکیه/ چگونه آمریکا اردوغان را نجات داد 2142576

به گزارش خبرگزاری مهر، «هدی جنات» تحلیلگر سیاسی در شبکه اجتماعی روایت کودتای ترکیه و شکست آن را به گونه ای دیگر بیان کرده و نوشته است: قبلا به شما گفته بودم که در ترکیه در تابستان کودتا رخ داده خواهد شد و پیش بینی مرا باور کردید حالا می خواهم چگونگی شکست کودتا را شرح دهم.

همانطور که دنیا شاهد بود در جمعه شب گذشته کودتای نظامی در ترکیه رخ داد. کودتایی که تحلیلگران سیاسی خبره نیز نتوانستند آنرا پیش بینی کنند. این کودتا از سوی ۶۰ درصد از ارتش ترکیه رقم خورد. نیروی هوایی و پیاده و حتی نظامیان احتیاط به خیابان آمدند تا از همکاران خود حمایت کنند.

تانکها به خیابانهای آنکارا و استانبول بزرگترین شهرهای ترکیه آمدند و بالگردهای ارتش در حالی که حامل سربازان برای پیاده کردن آنها در مراکز حساس و تسلط بر این مراکز بودند به پرواز درآمدند. این ماموریت با موفقیت انجام شد و بر ساختمان تلویزیون و فرودگاه بین المللی آتاتورک و ساختمان پارلمان و کاخ ریاست جمهوری مسلط شدند. اردوغان با بالگرد نظامی به فرودگاه بین المللی آنکارا منتقل شد و از وی خواسته شد که سریعا کشور را ترک کند.

هدی جنات می نویسد: اردوغان با خواسته سران کودتا موافقت کرد به شرط اینکه جان وی و خانواده اش حفظ شود. پس از آن از طریق اسکایپ پیام صوتی از متن هواپیما داد و از طرفداران خود خواست که به خیابانهای بیایند و این کودتا را متوقف کنند. در ساعات اولیه از کودتا احدی به خیابان نیامد و اوضاع مبهم بود.

وی نوشت: پس از آن چه شد؟؟ هواپیمای اردوغان از فرودگاه آنکارا به خارج از کشور رفت و اردوغان درخواست پناهندگی به آلمان کرد که با مخالفت روبرو شد. آذربایجان و ایران نیز مرزهای خود را به روی اردوغان بستند. اردوغان چاره ای جز بازگشت نداشت. اینجا نقطه تحولی بزرگی است. هواپیمای اردوغان در پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه بر زمین نشست. قبل از آن اردوغان از داخل هواپیما با اوباما به شکل تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده بودند(آنگونه که واشنگتن پست نوشته است). اردوغان از اوباما خواست که اجازه دهد هواپیمایش در پایگاه آمریکایی بر زمین بنشیند. در ادامه ۱۲ جنگنده اف۱۶ ناشناس در آسمان آنکارا و استانبول به پرواز در آمد و بالگرد های ارتش ترکیه که تعداد آنها ۲۵ عدد بود را سرنگون کرد. این بالگردها حامل سربازان و برخی فرماندهانی بود که عازم تسلط بر مناطق حساس دیگر در کشور بودند. جنگ واقعی در هوا میان نیروی هوایی آمریکا و بالگردهای ارتش ترکیه درگرفت. بالگردهای ترکیه سرنگون شدند و همه سرنشینان آن جان باختند. تعداد سربازان و افسرانی که در این بالگردها بودند ۸۰۰ سرباز و ۵۰ افسر بود.

وی در ادامه می نویسد: فرمانده نیروی هوایی ترکیه تماس از سیا درباره تسلیم شدن و توقف کودتا دریافت می کند و اینکه در غیر این صورت همه نظامیان ترک در مرزها و در خیابانها از هوا هدف قرار می دهند. سران کودتا گزینه ای غیر از توقف کودتا و دستور به سربازان برای عقب نشینی از خیابان و پایان کودتا نداشتند.

هدی جنات در ادامه نوشت: حالا فهمیدید که علت وجود پایگاه آمریکایی در هر کشوری چیست؟ هدف ممانعت از اجرای حادثه ای که در ترکیه رخ داد. این در کشورهای قطر، عربستان، بحرین، کویت و امارات نیز صادق است. همه آنها پایگاه های نظامی آمریکایی برای ممانعت از کودتا و حرکت مردمی ضد رژیمهای حافظ منافع آمریکاست.

وی می نویسد: آری کودتایی که فرماندهان نیروی هوایی ارتش ترکیه دست به آن زدند پس از دخالت ابرقدرت دنیا شکست خورد. ۲۴ بالگرد حامل نظامیان در فرصت کوتاهی سرنگون شد چه کسی از هوا آنها را ساقط کرد؟؟ مگر رهبران کودتا فرماندهان نیروی هوایی نبودند. به نظر من تنها اشتباه فرماندهان ارتش ترکیه و شکست کودتای آنها در این بود که دست به اقدام شتابزده در خروج نیروهای ترکیه از عراق و هدف قرار دادن مراکز داعش در مرزهای ترکیه بود. این اقدام از نگاه آمریکا ضد منافع واشنگتن بود و این برداشت را گرفتند که کودتاچیان به طور حتم در ضدیت با آنها حرکت خواهند کرد و حضورنظامی آنها در ترکیه را در معرض خطر قرار خواهند داد. آمریکا در کنار اردوغان ایستاد چون منافع آن در عراق و سوریه با آن یکی بود. اوباما تصمیم به شکست کودتا گرفت. در هنگام صبح اردوغان از پایگاه اینجرلیک آمریکا به آنکارا بازگشت.

هدی جنات نوشت: اردوغان از نظر سیاسی و امنیتی ساقط شده است و بیش از سه درصد از ملت ترکیه با وی نیستند. اکثریت دربها را بستند و به دستورات ارتش در همسویی با کودتا توجه کردند. اگر آمریکا و تفنگنداران و هواپیماهای آمریکایی نبود هم اکنون اردوغان در یکی از کشورها پناهنده بود البته اگر کشوری با پناهندگی وی موافقت می کرد. اردوغان می رفت تا آوارگی ملتها و غرق شدن آنها در دریا تمام شود تا تجارت اعضای بدن انسان کاهش یابد و سرکرده های داعش در ترکیه بازداشت شوند. اگر کودتا موفق می شد همه اینها محقق می شد. اما کودتا به نفع آمریکا و سیاست های آن در منطقه نیست از همین رو در راستای شکست این کودتا حرکت کرد.

Likesروایتی ناگفته از کودتای ترکیه/ چگونه آمریکا اردوغان را نجات داد up(0)Dislikesروایتی ناگفته از کودتای ترکیه/ چگونه آمریکا اردوغان را نجات داد down(0)