- خبر14 - https://khabar14.ir -

ساماندهي مديريت بحران در دستور كار دولت نيست

سلامت نیوز: شهر تهران ۱۰ ميليون جمعيت ثابت دارد كه در روز جمعيت اين شهر به ۱۳ ميليون مي‌رسد و در سال‌هاي اخير رشد بي‌ضابطه و گسترش آن در تمام جهات جغرافيايي سبب شده است تا همواره در حوادث كوچك و بزرگ آبستن حوادث مختلفي باشد. پايتخت در مناطق مركزي و جمعيتي در برابر بافت‌هاي فرسوده بي‌دفاع است و در حاشيه‌ها نيز گرفتار ساخت و سازهاي غير مجازشده است كه اين خطرات بالقوه همواره شهر و شهروندان را در معرض تهديد جدي قرار داده و تا كنون اقدام خاصي براي مديريت بحران صورت نگرفته، اين در حالي است كه حوادث بزرگي در كشور پيش رو داريم ولي اينكه براي اين حوادث و بحران‌ها چه كاري انجام داده‌ايم، همچنان بي‌پاسخ مانده است.
‌‌ ‌ ‌ ‌

‌‌ ‌ ضعف دستگاه‌هاي درگير بحران در ارزيابي عملكرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، مشكل در مديريت بحران امكانات و تجهيزات نيست، بلكه عدم هماهنگي و اقدام سريع در ساعات اوليه حوادث از مشكلات عمده مديريت بحران است.

احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران درباره عملكرد مديريت بحران در سيلاب اخير اظهار داشت: وقتي كه شدت بارندگي در مدت زماني مشخص‌ بالا است، روان‌آب راه مي‌افتد و تأثير خود را در پايين‌دست مي‌گذارد. اقدامات مديريت بحران تاكنون در جهت تأمين امكانات و تجهيزات خوب بوده است، ولي نياز شهر تهران را برآورده نمي‌كند.

وي افزود: بايد در هنگام حوادث تعامل و همكاري بين مديريت بحران و دستگاه‌هاي مرتبط با مديريت شهري ايجاد شود. رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران افزود: سرعت و ابتكار عمل در مديريت بحران بايد در اولويت باشد؛ چراكه مشكل ما نبود امكانات و تجهيزات نيست، بلكه عدم هماهنگي و اقدام سريع در ساعت اوليه حوادث از مشكلات عمده مديريت بحران است. وي با اشاره به اينكه براي مديريت بحران ثانيه نيز خيلي مهم است، گفت: اينكه با هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف در هنگام وقوع حادثه به‌موقع و بدون اتلاف وقت حضور پيدا كنند، كمك مي‌كند تا شاهد خسارات و تلفات كمتري باشيم. دنيامالي يادآور شد: نبايد در بحران‌هاي حوادث طبيعي دنبال مقصر گشت، بلكه بايد تجربه كسب كرد و هماهنگي‌هاي بين دستگاهي را افزايش داد. اگر هر دستگاهي درست به كار خود عمل كند، ديگر شاهد افزايش تلفات و خسارات بحران‌ها نخواهيم بود.

‌ بي‌توجهي دولت به مديريت بحران

عدم هماهنگي بين دستگاه‌هاي ذيربط از جمله هلال احمر، مديريت بحران، اورژانس، پزشكي قانوني و…) در مديريت بحران وضعيت را بحراني‌تر مي‌كند.

استان تهران با توجه به موقعيت سياسي و پايتختي جزو استان‌هاي برخوردار كشور از لحاظ امدادي و مديريت بحران محسوب مي‌شود ولي اقدامات صورت گرفته در اين زمينه جوابگو نيست. فرهاد بشيري، نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: مسئولان با كمك مردم بايد نسبت به پيشگيري و كاهش حوادث طبيعي در كشور اقدام كنند و در اين خصوص از تمامي ظرفيت‌ها استفاده شود و مسئولان پس از حادثه در محل وقوع حوادث مي‌رسند، اما آنچه مسلم است بايد از نظر امكانات و تقسيم وظايف بين‌بخشي آماده باشند.

نماينده مردم پاكدشت در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: سازمان مديريت بحران كشور در شأن و اندازه كشوري با ۸۰ ميليون جمعيت نيست و بايد براي اين سازمان برنامه‌ريزي بهتري صورت گيرد.

وي گفت: دولت بايد تمامي تجهيزات و امكانات مورد نياز سازمان مديريت بحران را مهيا كند. سيداميرمحسن ضيائي رئيس جمعيت هلال‌احمر نيز با اشاره به اينكه علاوه بر توجه به اقدامات و نتايج دستگاه‌ها‌ بايد ميزان اثرگذاري برنامه‌ها و اقدامات را نيز بررسي كرد، عنوان كرد: اگر بر تأثيرگذاري برنامه‌ها توجه داشتيم، آن زمان مي‌توانستيم ارزيابي كنيم كه چرا در حادثه‌اي چون سيل اخير با تبعات ناگواري چون فوت چند هموطن مواجه شده‌ايم، اين امر نشان مي‌دهد كه دستگاه‌ها بر ارزيابي برنامه‌هاي اجرا شده توجه‌ نداشتند؛ چراكه در غير اين‌ صورت مردم از آموزش‌هاي ارائه شده تأثير لازم را دريافت كرده و به آنها عمل مي‌كردند.

‌ كوتاهي مسئولان در بحران بازي با جان آدم‌هاست

مجتبي رحماندوست، نماينده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: بايد مسئولان اجرايي نسبت به امنيت مردم در هنگام حوادث اقدامات لازم را انجام دهند و مسئولاني كه در اين زمينه كوتاهي مي‌كنند با جان آدم‌ها بازي كرده‌اند. وزارت نيرو و شهرداري‌ها موظف هستند نسبت به ايجاد كاهش خطرات بلاياي طبيعي اقدام كنند.

وي با تأكيد بر اينكه بايد در اولويت مديريت بحران، فرهنگ‌سازي مقابله با بحران باشد، گفت: در صورتي كه فرهنگ‌سازي لازمه صورت نگيرد هر مقدار كه هشدار نيز داده شود بازهم شاهد تلفاتي در هنگام حوادث كوچك خواهيم بود. صدا و سيما و رسانه‌ها نقش بسزايي در اين فرهنگ‌سازي و كاهش خطرات بلاياي طبيعي دارند.

همچنين مجتبي شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص به فارس گفت: جلسه‌اي با مسئولان مديريت بحران داشته‌ايم تا درباره ساخت و سازها در مسير رودخانه‌ها تصميم‌گيري‌ شود. عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بايد بين مسئولان مديريت بحران و ساير سازمان‌ها مديريت يكپارچه ايجاد شود، گفت: بايد هركدام وظايف خود را بدانند و در مواقع بحران با همكاري، مشكلات را برطرف كنند. وي به فناوري‌هاي روز اشاره كرد و گفت: با وجود فناوري‌هايي كه وجود دارد در برخي از موارد در خصوص اعلام وضعيت هوا كارها به درستي صورت نمي‌گيرد و كوتاهي‌هايي در اين زمينه انجام شده است. شاكري با بيان اينكه نبايد زحمات ستاد مديريت بحران را هم ناديده گرفت، گفت: ‌تمرين‌هاي ستاد مديريت بحران نسبت به حوادث ضعيف است، بايد مانورها و رزمايش‌هايي صورت گيرد.

‌ مديريت بحران در دستور كار دولت نيست

همچنين سيد مهدي هاشمي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به فارس اظهار داشت: در موضوع مديريت بلاياي طبيعي پيگيري‌هايي صورت گرفته و نشان داده كه متأسفانه مديريت بحران در دستور كار مسئولان ارشد و دولت نيست و همينطور وزارت كشور نيز نسبت به اين موضوع جديت لازم را ندارند و به‌‌رغم پيگيري‌هاي متعدد پاسخ قانع‌كننده‌اي تا كنون وجود نداشته است. وي يادآور شد: متأسفانه مديريت بحران تجربه‌هاي گذشته را ناديده گرفته است و بحران جدي در مديريت بحران كشور وجود دارد و همين موضوع نيز منجر به بروز افزايش تلفات حوادث طبيعي شده، در صورتي كه بخش قابل توجهي قابل پيشگيري بوده است. وي با اشاره به اينكه سازمان مديريت بحران كشور به صورت غير قانوني فعاليت مي‌كند، گفت: قانون جديدي براي اين سازمان مصوب نشده و قانون قبلي نيز تمديد نشده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: از ‌‌رئيس جمهور و مسئولان ارشد درخواست مي‌كنيم كه به اين موضوع توجه جدي داشته باشد و در دستور كار خود قرار دهند. هاشمي يادآور شد: با توجه به حوادث اخير انتظار مي‌رفت شوراي عالي مديريت بحران تشكيل جلسه مي‌داد و گزارشي از عملكرد دستگاه‌هاي ذيربط ارائه مي‌كرد و سپس تمهيدات و تصميمات لازمه اتخاذ مي‌شد.

Likesساماندهي مديريت بحران در دستور كار دولت نيست ساماندهي مديريت بحران در دستور كار دولت نيست up(0)Dislikesساماندهي مديريت بحران در دستور كار دولت نيست ساماندهي مديريت بحران در دستور كار دولت نيست down(0)